”Volvo C70 Generation I – från idé till succé” är en bok på 152 sidor om den första generationen Volvo C70 som bröt med Volvos lådformer. En bil som förändrade synen på Volvo.
Volvo C70 kom först som coupé – en efterföljare till Volvo P1800/1800, 262C och 780. Ett år senare kom cabrioleten, den första Volvon med sufflet sedan Volvo Sport, som är mer känd som Volvo P1900.

Boken har skrivits av tre herrar som alla har ett hjärta som bankar för Volvo C70. Bo Algers grundare av Svenska Volvo C70-klubben 2011, Björn Fredholm tidigare chef för kvalitet och miljö på fabriken i Uddevalla där C70 tillverkades och Jan-Aage Haaland som startade C70 Magazinet.
Författartrion har gjort flera djuplodande intervjuer med nyckelpersoner som hade ledande positioner i utvecklingsarbetet, men också med de som arbetade med att bygga bilen.
–Det har varit väldigt roligt för oss att prata med de här människorna och det här intervjuerna är något som vi hållit på med under många väldigt många år. Så det är under åtta år som det här materialet är framtaget, säger Björn Fredholm.
Kolla in: Den sista Volvo 740:n av sitt slag?

Första boken om Volvo C70
Volvo C70 coupé tillverkades i 27 014 exemplar fram till 2002 och cabrioletmodellen i ytterligare tre år i totalt 76 089 exemplar. Den första generationen Volvo C70 är uppenbart en kommande klassiker och därför ligger det helt rätt i tiden att historien om modellen nu berättas i bokform.
– Det här var världens första bil med Dolby Surround Stereo, en musikanläggning man inte hade skådat tidigare. Dessutom en anläggning som kände av om suffletten var uppe eller nere och justerade sig efter det. Så det finns en rad detaljer kring den här bilen som är kul och rätt så spännande att läsa om, säger Bo Algers.
”Volvo C70 Generation I – från idé till succé” ges ut av Raketbild Förlag AB som drivs av motorjournalisten Fredrik Nyblad.