Hoppa till innehåll

Ny Dodge Viper visad av Marchionne

Är Dodge Viper död och nedlagd för evigt? Njaä – förmodligen inte! Ryktet förtäljer att koncernchef Sergio Marchionne, på Chryslers handlarkonferens, visade upp en till synes färdig och ny generation av Dodge Viper. Koncernchefen Sergio Marchionne visade upp nästa generation Viper för Chrysler-handlarna under konferensen i Orlando, Florida. Kanske bär den drag av konceptbilen ”Firepower”? […]

Är Dodge Viper död och nedlagd för evigt? Njaä – förmodligen inte! Ryktet förtäljer att koncernchef Sergio Marchionne, på Chryslers handlarkonferens, visade upp en till synes färdig och ny generation av Dodge Viper.

Ny Dodge Viper visad av Marchionne

Koncernchefen Sergio Marchionne visade upp nästa generation Viper för Chrysler-handlarna under konferensen i Orlando, Florida. Kanske bär den drag av konceptbilen ”Firepower”? Vi vet inte, om det nu inte snart dyker upp några mobilbilder på nätet från konferensen.

Historien om Dodge Viper daterar sig ända tillbaka till 1988 då Chryslers dåvarande produktchef Bob Lutz (som sedan fortsatte hos GM) intresserade sig för några skisser på designkontoret "Advanced Design Studios". Det var illustrationer som visade en modern version av klassiska Shelby 427 Cobra – och sen vet vi hur det gick!

När Dodge Viper Concept premiärvisades på Detroit-salongen 1989, med billegenden Carroll Shelby på plats (han jobbade då med en del av Chryslers prestandamodeller), fanns det ingen återvändo. Alla krävde en seriemodell och när den kom, hösten 1991, hade den lyckats bibehålla det mesta av konceptbilens brutala karaktär.

Vipers positiva påverkan på Chryslers varumärke ska inte underskattas. Ett företag som överlevde endast med hjälp av präktiga familjebussar behövde all hjälp det kunde få med sin image – och det stod Viper för.

Ny Dodge Viper visad av Marchionne

Firepower Grand Tourer visades som konceptbil på Detroit-salongen 2005. Komiskt nog – ingen visste ju 2005 vad framtiden bar i sitt sköte – har faktiskt konceptet vissa likheter i proportionerna med Ferrari 599.

Utvecklingen av Viper har varit relativt snabb genom åren och generationsskiftena har gått fort, även om förändringarna inte varit dramatiska. Den fjärde generationen Viper började producerades 2008 men redan innan dess hade Chrysler insett att nästa steg måste bli ett större kliv. 2007 startade arbetet med projekt ZC-D27, den femte och helt nya generationen Viper. Redan två år tidigare, i januari 2005, hade Chrysler testat publikens reaktioner på en ny Viper med konceptbilen "Firepower Grand Tourer".

Efter skilsmässan mellan Daimler AG och Chrysler, då investmentbolaget Cerberus Capital tog över, ändrades inriktningen på produktutvecklingen. Utvecklingsarbetet med en ny generation Viper avslutades och istället försökte den nya ledningen sälja varumärket Viper. Intresse fanns, men som vi alla vet slog finanskrisen till på hösten 2008 och då försvann möjligheten att finansiera uppköp med lån.

Utan köpare återstod bara ett alternativ och i somras byggdes de sista 50 Dodge Viper i utförandet ”Final Edition”.

Men kan vi verkligen förpassa Dodge Viper till historien? Chrysler har själva antytt att vi kan vänta oss något nytt om två år och under onsdagens handlarkonferens kom ytterligare ett handgripligt bevis på en ny Viper. Koncernchefen Sergio Marchionne informerade sina handlare om framtidens modeller i Orlando, Florida, och då bland annat vilka regler som gäller vid lanseringen av Fiat 500 i början på nästa år. Konferensdagen avslutades med att Marchionne sa "one more thing" och in på scenen rullade en ny Dodge Viper.

Enligt de handlare som berättat om bilen får nya Viper en helt annorlunda design med kantigare, moderna linjer. Huvuddragen med lång motorhuv bibehålls dock. Några fler detaljer fick inte bilhandlarna men vi kan ju bara tänka oss vad som skulle kunna komma ut ur projektet om Sergio Marchionne mixar ihop ingenjörer från Viper och Ferrari.

I en kommentar till amerikanska media om den oväntade Viper-premiären berättade Sergio Marchionne följande:
"Det finns tillfällen när du får möjlighet att ge liv åt något som är så vackert och unikt att det bara känns helt rätt. I det läget tänker du inte så mycket på siffrorna, den ekonomiska verklighet som omger projektet."

Kanske får vi se samma konceptbil på Detroit-salongen i januari? Man kan ju hoppas!

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.