Den nya ES-generationen är baserad på en omarbetad version av GA-K-plattformen. Det gör att bilen fått bättre innerutrymmen. Avståndet mellan fram- och baksäte förlängts med 77 mm. Bilen har totalt vuxit med 165 mm på längden.
Nya Lexus ES har också vuxit på höjden för att ge plats åt batteriet till de två helt eldrivna versionerna: Lexus ES 350e med 224 hästkrafter och framhjulsdrift och Lexus ES 500e med fyrhjulsdrift och 343 hästar.
Lågt luftmotstånd
Lexus håller än så länge tyst om batteristorlek, räckvidd och snabbladdning. Vi vet från konceptbilen Lexus LF-ZC att de siktar på ett mycket lågt luftmotstånd för att ge lång räckvidd.
Nya Lexus ES börjar levereras först under våren 2026 och dessförinnan kommer vi att få de fulla specifikationerna.

Hybrid med 2,5-liters bensinmotor
Det kommer också en klassisk Toyota-hybrid, Lexus ES 300h, med en 2,5 liters bensinmotor som ger 201 hästkrafter. Den kommer att säljas med både fram- och fyrhjulsdrift.
Baktill finns en nyutvecklad hjulupphängning som ska ge både bättre kraftöverföring och högre komfort.

Förarmiljön är ny och helt utan analoga mätare. Instrumenteringen visas i stället på en 12-tumsskärm och infotainment styrs av skärm på 14 tum.
Navigationssystemet kan planera laddning och automatisk aktivera förvärmning av batteriet inför laddning.

Läs även: Alrik och Peder: Lexus LS 460 – protestbilen!