Hoppa till innehåll
Recharge

Ny generation Lexus ES – både elbil och hybrid

Med den åttonde generationen går det att få en 343 hästars Lexus ES 500e med fyrhjulsdrift. Utrymmet i baksätet har blivit betydligt större.

Den nya ES-generationen är baserad på en omarbetad version av GA-K-plattformen. Det gör att bilen fått bättre innerutrymmen. Avståndet mellan fram- och baksäte förlängts med 77 mm. Bilen har totalt vuxit med 165 mm på längden.

Nya Lexus ES har också vuxit på höjden för att ge plats åt batteriet till de två helt eldrivna versionerna: Lexus ES 350e med 224 hästkrafter och framhjulsdrift och Lexus ES 500e med fyrhjulsdrift och 343 hästar.

Lågt luftmotstånd

Lexus håller än så länge tyst om batteristorlek, räckvidd och snabbladdning. Vi vet från konceptbilen Lexus LF-ZC att de siktar på ett mycket lågt luftmotstånd för att ge lång räckvidd.

Nya Lexus ES börjar levereras först under våren 2026 och dessförinnan kommer vi att få de fulla specifikationerna.

Lexus ES åttonde generationen bakifrån
Nästa generation Lexus ES får skarpare linjer än nuvarande. För att hålla nere vikten och få bra vridstyvhet används tre olika metaller till karossen. Foto: Lexus

Hybrid med 2,5-liters bensinmotor

Det kommer också en klassisk Toyota-hybrid, Lexus ES 300h, med en 2,5 liters bensinmotor som ger 201 hästkrafter. Den kommer att säljas med både fram- och fyrhjulsdrift.

Baktill finns en nyutvecklad hjulupphängning som ska ge både bättre kraftöverföring och högre komfort.

Lecus ES drivlina
Den nya bakre hjulupphängningen ska ge bättre komfort. Foto: Lexus

Förarmiljön är ny och helt utan analoga mätare. Instrumenteringen visas i stället på en 12-tumsskärm och infotainment styrs av skärm på 14 tum.

Navigationssystemet kan planera laddning och automatisk aktivera förvärmning av batteriet inför laddning.

Förarmiljö Lexus ES åttonde generationen
De analoga mätarna blir ett minne blott. Foto: Lexus

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Toyota/Lexus

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.