Den nya trenden på svenska bilmarknaden är politisk: närmare två miljoner svenskar uppger att de medvetet undviker amerikanska varor, även bilar, som en form av bojkott.
Det visar en färsk undersökning från Prisjakt och opinionsföretaget Opinion enligt DN. Och stockholmare går i spetsen.
– Jag går inte och köper en amerikansk bil i alla fall, säger Anders Geber från Stockholm, som är en av de svarande.
USA hamnar i samma kategori som Ryssland och Kina
Den amerikanska marknaden drabbas av samma konsumentmotstånd som Ryssland och Kina när svenskarna tar politisk ställning vid inköp.
För många är det utrikespolitik som avgör om det blir en Tesla, en Ford eller något annat på garageuppfarten.
– Man orkar inte stötta länder som agerar fel, säger Arvid Engman, en av de tillfrågade.
Undersökningen visar att militära konflikter och mänskliga rättigheter är de viktigaste orsakerna till bojkotten.
Läs också: Trend: Laddhybrider fortsätter öka – dystert för Tesla
Så kan bilvalet förändras
USA har de senaste åren gjort comeback i Sverige, framför allt genom Tesla, men även Ford Mustang Mach-E och Cadillac har vuxit.
Men image är hårdvaluta i bilvärlden. Varumärkesexperten Eva Ossiansson vid Göteborgs universitet varnar för att bojkotterna kan bli kännbara, om trenden håller i sig:
– Det blir en statusfråga. Vi vill inte associeras med varumärken som står för fel sak.
Samtidigt pekar hon på ett dilemma: globala koncerner gör det nästan omöjligt att följa hela värdekedjan.
– Du kan tro att du väljer bort USA. Men någon komponent hamnar ofta där ändå.