Hoppa till innehåll

Ny VW charmar, Porsche stinker och flygande-snopp-loggan!

Inte en Genevesalongen utan att VW bjuder till partaj. Men våra utsända tyckte att VAG-koncernen gått in i väggen. In med lite akrobater så kör vi på rutin… Men Skoda, Seat, VW levererade. Lamborghini och Audi var dock en besvikelse. En förarlös Audi TT – inte så spektakulärt… VAG prenumererar på i stort sett på […]

Inte en Genevesalongen utan att VW bjuder till partaj. Men våra utsända tyckte att VAG-koncernen gått in i väggen. In med lite akrobater så kör vi på rutin… Men Skoda, Seat, VW levererade. Lamborghini och Audi var dock en besvikelse.

Ny VW charmar, Porsche stinker och flygande-snopp-loggan!

En förarlös Audi TT – inte så spektakulärt…

VAG prenumererar på i stort sett på samtliga journalister kvällen före Genevesalongen sparkar igång. I år var det så mycket journalister på plats att PR-folket fick ha förfest i ett tält och titta på showen via videolänk. Och det var verkligen smockfullt och varmt. Och en hisklig massa bilar.
Kvällen var döpt till L´Esprit de Marques.
Här skulle bjudas på en resa i de olika varumärkenas filosofi.

Audi gick ut först med en förarlös Audi TT, som kom körande in på scenen. Inte direkt spektakulärt med tanke på att Audi kört Pikes Peak utan chaufför och BMW kört Nordslingan på

Ny VW charmar, Porsche stinker och flygande-snopp-loggan!

En flygande snopp tycker Alrik Skodas nya logga ser ut som. Är det bra?!

samma sätt.
Den största nyheten verkade vara att Google maps tagit plats i Audis navigationssystem.
Inte mycket för förare att hämta här. Det bara måste stå något spännande i Audis monter. Får vi hoppas…

Skoda visade upp sin nya logotype, en stiliserad "flygande snopp" utan färg. Första intrycket är att det ser lite trist ut. Men det kanske tar sig?
Bilen som hade Skodas nya varumärke på sig hette Vision D – där D står för design. Var det månne nya Octavia vi såg?
Bilen var i alla fall vass – riktigt lovande!

Seat visade upp en crossover som kallas IBX, med Seats nya formspråk som förmodligen gör riktig premiär nästa år när det är dags för en ny Leon. Designen ser inte alls tokig ut. Rent, rakt, nästan lite italienskt.

Så över till det äkta italienska spåret, Italdesign som delvis ägs av VW. Här visade Giugiaro upp en fyrametersbil som såg rätt ilsken ut, men inte mycket mer.
När man blir översköljd av en massa nya designkoncept ska det till något extra för att man ska haja till.

Ny VW charmar, Porsche stinker och flygande-snopp-loggan!

Charmiga VW Bulli. Klicka på bilden för att läsa mer om den.

Som exempelvis den lilla läckra familjebussen VW Bulli.
Sex sittplatser på två rader och massvis med nostalgi och raka kopplingar till familjebussen T1. Konceptbilen är eldriven och ligger i Touranstorlek. Mycket stort habegär, och dessutom rätt troligt att den blir verklighet.

Bentley visade upp sin isrekordbil som med Juha Kankkunen

Ny VW charmar, Porsche stinker och flygande-snopp-loggan!

Snygg tycker Alrik. Klicka på bilden för att se.

bakom ratten kört 330 km/h på is (klicka på länken för att lösa om rekordet). Nytt var att roadstermodellen ska byggas i 100 exemplar.
En av kvällens stora stjärnor var givetvis nya Lamborghini Aventador LP 700-4. Sjukt snygg, extremt mycket Lambo och dessutom en liten besvikelse. Visst körde den in snabbare än någon annan bil längs scenen, men vi fick inte höra motorljudet, i stället firades ett gäng killar med stora trummor upp och ner genom luften och dränkte allt eventuellt motorljud. Som att vi var där för att lyssna på musik?

I Bugattis fall var det stråkar och rullande spegelväggar och en rejäl titt i backspegeln. Det är Vintage som ska sälja det mesta som är nyproducerat…
Nyheten från Bugatti är att de 300 Veyron som byggts snart är sålda, den som vill ha en måste skynda på!

Koncernchefen Winterkorn berättade om alla försäljningsrekord och vinstrekord. Men han slog fast att det var deras uppdrag att hålla fascinationen för bilen levande.
Ännu mer intressant var att VAG ska satsa hårt på kolfiberteknik i hela koncernen. VW-gruppen har köpt 8,18 procent av SGL Carbon, en av de ledande tillverkarna av kolfiberprodukter. SGL är sedan tidigare partner med BMW och levererar kolfiberlösningarna till BMW:s "i-satsning" – elbilar. Upplagt för tyskt inbördeskrig mellan VAG och BMW.

Men när kvällen ska summeras känns det faktiskt lite tomt, som om man kör på rutin. Mycket akrobater och musiker, men inte så många nya spännande bilar. Man står fortfarande på fötterna, vill mest hem till hotellet i stället för att trängas på golvet bland alla bilar.

VAG brukar slå till med en overkill med nya spännande bilar som gör att man undrar om de andra märkena har något att komma med på den efterföljande salongen, men nu var det inte mycket till överraskning, och inte så konkret som det brukar vara.

Bortsett från den sköna VW-bussen Bulli var det en 110-åring som stal showen. Porsches hybrid från världssalongen i Paris år 1900 kom körande i ett replikautförande: Lohner-Porsche.
Vill du läsa mer om Lohner-Porschen ska du för övrigt köpa auto motor & sports stora Porschetidning som kommer i maj, där vi tar en tur med replikan!
Föraren verkade ha mycket roligt och bilens doft hängde kvar i luften som en elektrisk oljedimma under hela kvällen.
Det är inte bara nya grejer som gör avtryck.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.