Hoppa till innehåll

Nya Audi A6 Avant officiell – diesel före laddhybrid

Den sjätte generationen Audi A6 Avant har smidigare form och tystare kupé än föregångaren. Premiumkombin kommer först som diesel och senare som laddhybrid.

Det var först tänkt att efterträdaren till Audi A6 skulle få namnet Audi A7 för att markera att det är en avgasbil med förbränningsmotor. Precis som Audi A4 döptes om till Audi A5.

Tidigare betecknade udda siffror att det rörde sig om coupéversioner, även om det inte var helt konsekvent över hela modellprogrammet (coupéversionen av Q7 heter ju Q8).

Men nu har Audi gjort om helt och insett att modellbeteckningarna som A4 och A6 är väldigt inarbetade. Därför nu Audi bestämt dig för A6:or med avgasrör ska fortsätta få heta A6.

Audi A6 avant snett framifrån
Den här ”glada” färgen heter Madeira Brown metallic. Foto: Audi

Den sjätte generationen Audi A6 kommer först till Sverige med en tvåliters dieselmotor med fyrhjulsdrift och 204 hästkrafter – ett komplement till A6 e-tron för den som behöver dra tungt släp. Exakt hur stor dragvikten är får vi lov att återkomma till.

På andra marknader kommer även en tvåliters bensinare på 204 hk och en treliters bensinmotor på 367 hk. Alla motorerna är mildhybrider. Framöver kommer även en laddhybrid på den svenska marknaden.

Trots sin längd på 499 cm ser Audi A6 avant hyfsat slank ut. Den illusionen har åstadkommits med hjälp av stora hjul och mjukare karossformer än föregående modell. Detta ger också ett lågt luftmotstånd på cw 0,25.

Audi A6 avant från sidan
Stora hjul och mjuka former gör att Audi A6 inte känns som en femmetersbil, men det ger också begränsade lastutrymmen. Foto: Audi

Någon storlastare är inte Audi A6. Med tanke på länken är 466 liter under insynsskyddet bak inte så imponerande. Inte heller 1 497 liter med nedfällt baksäte. Det kan jämföres med 1 920 liter för koncentsyskonet Volkswagen Passat.

Komforten har varit central i utvecklingen av den nya generationen och kupén uppges vara 30 procent tystare. Luftfjädring bidrar också till premiumupplevelsen.

Baktill är bilen lite biffigare än föregångaren för att ge ett kraftfullt intryck.

Audi A6 avant snett bakifrån
Bakre diffusor ger ett fett och brett utseende. Foto: Audi

Som vanligt har Audi utvecklat en avancerad (och dyr) belysning som kan skifta mellan sju olika ljussignaturer.

I kupén har det tillkommit en extra passagerarskärm som tillbehör, helt enligt rådande bilmode.

Inredningen i en Volkswagen Atlas (AI text)
Passagerarskärm är ett måste i premiumklassen. Foto: Audi

Pris och säljstart – Audi A6 Avant

Nya Audi A6 Avant bygger på PPC-plattformen liksom nya Audi Q5 och A5. Dieselmotor i Audi A6 Avant 2.0 TDI quattro S tronic MHEV uppges ge kraftresurser som gör det möjligt att ta sig från 0 till 100 km/h på 7,0 sekunder. Toppfarten är 238 km/tim.

Bränsleförbrukningen anges till 5,1–5,9 liter per 100 kilometer. Grundpriset för Audi A6 Avant 2.0 TDI quattro S tronic MHEV är 629 000 kronor. I mitten av mars öppnar Audi upp sina orderböcker.

Laddhybriden förväntas komma senare under året.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Audi

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.