Ford Kuga har det senaste året sålts med motoralternativen laddhybrid, etanolhybrid, bensinhybrid och bensin. Populärast av dessa i Sverige blev under förra året laddhybriden (82%) som med 1 933 stycken laddhybrider kvalade in på tredje plats i klassen efter Toyota RAV4 och otroligt populära Kia Sportage.
I dagarna har Ford officiellt lättat på skynket till den nya, ansiktslyfta versionen av Ford Kuga.

Exteriört har exempelvis fronten fräschats upp med nya strålkastare som har automatiskt helljus som standard. Som tillval finns ”Dynamic Pixel LED-strålkastare” som använder både navigationsdata och vindrutekameran för att anpassa ljuset till kurvor, fotgängare och annat.
Vi ser en ny grill och i ovankant av denna löper nu en LED-ljuslist mellan strålkastarna. Ett grepp man annars sett på många elbilar.

Laddhybriden får en räckvidd på 60–69 km– vilket innebär att den ligger kvar tämligen oförändrad. Den duger rätt bra som den är. Men både den och hybriden har fått fått uppgraderingar i både motor och växellåda.
Dessa gör dels att Ford Kuga fått en förbättrad dragkapacitet på upp till 2 100 kg (beroende på motor och utrustning), vilket är bra i klassen. Den utökade kraften i atkinsonmotorn på 2,5 liter gör också att laddhybriden fått betydligt bättre prestanda. 0–100 km/h tar nu bara 7,3 sekunder vilket är en förbättring med nästan två sekunder.


Interiört har uppdaterade Ford Kuga bland annat fått ett nytt 5G infotainmentsystem ”Sync 4” som standard. Den adaptiva farthållaren och andra assistanssystem för föraren är nya och förbättrade.
Till utrustningsversionerna Titanium och ST-Line läggs nu Active. En version som redan finns på andra Fordmodeller och som även i fallet Kuga ska vara den mest robusta varianten. Den ska enligt Ford hantera underlag som sand och lera lite bättre.
Planen är att priser ska komma och bilen bli beställningsbar någon gång mot slutet av mars.
