En GT-bil ska rymma lite packning för att fungera på såväl långresa som i vardagen. Liksom sin föregångare är den både byggd och utvecklad hos Mercedes-AMG i Affalterbach.
Mercedes skriver att interiören är ”hyperanalog” – en kraftig överdrift då förarinformationen visas digitalt på en lcd-skärm, men med klassisk analog form på grafiken. Föraren får också information från en tredimensionell head up-display.

Bakom föraren finns ett litet baksäte som rymmer packning eller barn. Med andra ord är det 2+2 sittplatser. Lastutrymmet är 75 liter större än föregångaren och växer ytterligare om man fäller baksätet.



För att göra väghållningen smidigare och mer underhållande är fyrhjulsdrift, aktiv fram- och bakspoiler fram, aktiva krängningshämmare samt bakhjulsstyrning standardutrustning. Vill man har extra kul kan man koppla in ett drift-läge som gör bilen bakhjulsdriven.

Nya Mercedes-AMG GT Coupé säljs med två olika motorer, ingen av dem är elektrifierade.
GT 63 4Matic+ ger 585 hästkrafter och 800 Nm. Toppfarten är 315 km/tim och 0-100 går på 3,2 sekunder.
GT 55 4Matic+ levererar 476 hästkrafter och har ett maximalt vridmoment på 700 Nm. 0 – 100 tar 3,9 sekunder och toppfarten är 295 km/tim.
Vikten är strax under 2 ton. Några priser finns inte än.