
Reglerna för vilka bilar som ska miljöbilsklassas görs om inför 2012, enligt källor till SVT:s nyhetsprogram Rapport. Bland de nya reglerna finns en viktig nyhet: utsläppen ska ställas i förhållande till bilens vikt, och den generella gränsen på 120 gram försvinner. Senare kan även andra faktorer spela in, till exempel spårvidd, hjulbas och eventuellt markfrigång. EU kräver dessutom att biltillverkarnas genomsnittliga utsläpp inte är mer än 130 gram 2015 (infasningen börjar 2012) och 95 gram 2020.
När det gäller bilar i småbilsklassen, som exempelvis Kia Picanto, blir den nya miljöbilsgränsen 90 gram koldioxid per kilometer, medan tyngre bilar kan tillåtas släppa ut betydligt mer. Enligt de nya reglerna kan så lite som 15 procent av dagens modellutbud klassas som miljöbil. Idag är drygt 40 procent av de sålda nybilarna i Sverige miljöbilsklassade.

Ett intressant räkneexempel har tagits fram av tjänstebilskonsulten Ynnors webbtjänst Tjänstebilsfakta med hjälp av Autonets bildatabas. Exemplets
utgångspunkt är EU:s vikt/utsläppsrelation samt information från
Trafikverket, och sedan har regelverket skärpts ytterligare fem procent
för att komma fram till 15 procents miljöbilsklassade bilar på
marknaden.
I räkneexemplet blir Porsche Cayenne S Hybrid miljöbilsklassad, trots en
tomvikt på 2.315 kilo och ett koldioxidutsläpp på 193 gram per
kilometer. Samtidigt blir en 900 kilo lätt Citroën C1 som släpper ut 103
gram av med sin miljöbilsklassning. Gasversionen av Volvo V70 klarar
inte gränsen för miljöbil.
De nya
reglerna är fortfarande inte är knytna till några säkerhetskrav, påpekar Ronny Svensson, tjänstebilskonsult på Ynnor.
”Att räkna på utsläpp i förhållande till vikt är inte bra. Att ha en
platt gräns är sämre. Men att sätta utsläpp i förhållande till bilarnas
storlek och transportmöjlighet är rimligt. Det viktigaste just nu är att
vi över huvud taget får ett besked”, säger han.
Dagens miljöbilsregler
Befrielse från fordonsskatt i fem år för:
Bensin, diesel, elhybrid, gas (om certifieringsgas används vid beräkning): max 120 g CO₂/km.
Etanol och gas: max 9,2 liter bensin (finns inga certifierade värden för etanol)/100 km (automatväxlade bilar räknas som manuella).
El: max 37 kWh/100 km.