Drivlinorna som erbjuds är fyra till antalet: hybrid, laddhybrid, el och diesel, varav den sistnämnda lär vi aldrig se skenet av i Sverige.
Tittar vi på övriga kan vi börja med elversionen: E-308. Den menas få en WLTP-räckvidd på upp till 450 km – en ökning med 34 km jämfört med tidigare modeller. En effekt på 156 hk (115 kW) utlovas och ett batteri om 58,4 kWh är andra intressanta specifikationer.

För den som gärna dubbeldippar och väljer laddhybriden menar Peugeot att en elräckvidd på upp till 85 WLTP-kilometer är möjlig. Här kopplas samman en elmotor på 125 hk och en fyrcylindrig 1,6-liters turbobensinare – för en samlad effekt på 195 vilda hästkrafter.
Vänder vi blicken mot hybriden kan vi sedermera berätta att den får en smart självladdande teknik, kopplad till en sexstegad automatlåda. Bra för den som vill ta klivet ut ur vardagsrummet.


Förnödenheter som trådlös Apple Carplay och Android Auto kan du räkna med, likaså Plug & Charge samt MyPeugeot-appen för bland annat laddning på distans. Interiören bjuder i sin tur på material gjort på över 30 procent återvunna material.
Svenska priser samt det fullständiga modellprogrammet presenteras under hösten, med möjlighet till beställning senare under året. Undrar du förresten vad SW står för så kan vi berätta att det är en förkortning för Sportwagon, alltså kombiversionen. Varsågod.