Hoppa till innehåll
Recharge

Nya Peugeot 308 med flera drivlinor – vilken blir favoriten?

Nya Peugeot 308 och 308 SW tar klivit in i vardagsrummet med nya drivlinor, ny design och ett nytt koncept med fokus på hållbarhet och teknik.

John Sempill

Drivlinorna som erbjuds är fyra till antalet: hybrid, laddhybrid, el och diesel, varav den sistnämnda lär vi aldrig se skenet av i Sverige. 

Tittar vi på övriga kan vi börja med elversionen: E-308. Den menas få en WLTP-räckvidd på upp till 450 km – en ökning med 34 km jämfört med tidigare modeller. En effekt på 156 hk (115 kW) utlovas och ett batteri om 58,4 kWh är andra intressanta specifikationer.

Peugeot 308 fotad från baksätet över axeln på en kvinna som kör.
Med Peugeot i-Cockpit får du en mindre ratt, head-up-display och god överblick. Foto: Peugeot

För den som gärna dubbeldippar och väljer laddhybriden menar Peugeot att en elräckvidd på upp till 85 WLTP-kilometer är möjlig. Här kopplas samman en elmotor på 125 hk och en fyrcylindrig 1,6-liters turbobensinare – för en samlad effekt på 195 vilda hästkrafter. 

Vänder vi blicken mot hybriden kan vi sedermera berätta att den får en smart självladdande teknik, kopplad till en sexstegad automatlåda. Bra för den som vill ta klivet ut ur vardagsrummet.

Peugeot 308 körandes i stadsmiljö fotad snett framifrån.
Nya Peugeot 308 bjuder på praktiska lösning såsom ett tredelat baksäte enligt 40/20/40-principen. Foto: Peugeot
Peugeot 308 SW snett framifrån mot vit bakgrund.
Självfallet får vi en kombi också. SW, om vi får be. Foto: Peugeot

Förnödenheter som trådlös Apple Carplay och Android Auto kan du räkna med, likaså Plug & Charge samt MyPeugeot-appen för bland annat laddning på distans. Interiören bjuder i sin tur på material gjort på över 30 procent återvunna material. 

Svenska priser samt det fullständiga modellprogrammet presenteras under hösten, med möjlighet till beställning senare under året. Undrar du förresten vad SW står för så kan vi berätta att det är en förkortning för Sportwagon, alltså kombiversionen. Varsågod. 

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se
Credits
Foto: Peugeot

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.