Även om regeringen ser en chans att få en lösning på dagens problem med ungdomar som buskör i A-traktorer och mopedbilar i och med att B1-bilar införs, det vill säga personbilar upp till 2,5 ton som får köras av personer i åldern 15–21 år i upp till 45 km/h, så förvinner inte behovet av mopedbilar och a-traktorer.
Vi har fått flera mejl till redaktionen från läsare som inte kan ta B-körkort och som i dag är hänvisade till A-traktorer och mopedbilar. De har oroligt undrat över hur framtiden för dessa fordon ser ut. Att ta B1-körkort är inte aktuellt för dem, antingen för att de är över 21 år eller på grund av funktionshinder.
Regeringen vill behålla EU-undantaget för A-traktorer i Sverige, men måste samtidigt följa det nya körkortsdirektivet. Exakt hur allt ska lösas är inte klart, men den mest troliga lösningen är att A-traktorer får en viktspärr på 2,5 ton, precis som B1-bilar.
Läs även: Nej! EU har inte godkänt att A-traktorer får köra i 45 km/h
Regeringen prioriterar A-traktorfrågan
Det är Sverige själva som utformar undantaget för A-traktorer som sedan beslutas av EU.
– Regeringen är angelägen om att det ska utredas snabbt eftersom det innebär ett undantag till direktivet, säger lagmannen Björn Hansson, som utreder frågan på uppdrag av regeringen, till Carup.
Vad händer med dagens A-traktorer?
Nästa fråga är vad som händer med befintliga A-traktorer. Inte heller det är slutligen bestämt, men troligen får befintliga A-traktorer som väger max 2,5 ton fortsätta att rulla.
Det kommer att ta flera år innan de nya reglerna införs.
– När EU-beslutet är fattat så har man några år på sig att göra en nationell reglering. Än så länge handlar det om körkortsbehörighet. Kanske blir det också en fordonsteknisk fråga, säger Anders Gunneriusson på Transportstyrelsen till Carup.