Det amerikanska företaget Recurrent har tidigare studerat data från över tio tusen Tesla Model 3 och Model Y i USA och bland annat fått fram att snabbladdning inte är skadligt för batterierna. De har också tittat på hur ofta batterierna i elbilar byts ut och funnit att det är ovanligt och sker alltmer sällan.
Nu har Reccurent studerat skillnader mellan 12 500 Tesla Model Y av 2020 års modell som körts i varmt respektive kallt klimat. Det visar sig att de som körts i kyla tappar mindre i räckvidd.
Med andra ord är den minskning av räckvidden vi ser hos elbilar vintertid bara temporär och inte bestående. Tvärt om gynnas räckvidden över tid av kyla.
Enligt Recurrent påskyndas nedbrytningen av batteriet av långvarig exponering för hög värme

Det ska dock sägas att Tesla tillämpar förvärmning av batteriet vid planerad snabbladdning, något som kortar laddtiden och kan verka skonsamt för batteriet.
Den som är orolig för att värme ska påverka batteriet kan välja järnfosfatbatterier som är mindre känsliga än litiumjonbatterier.