Det blev inte premiär på Parissalongen som media förutspått. I stället står Mercedes helt nya SLK på Genèvesalongen i vår – med reglerbart ljusinsläpp i glastaket och diesel som motoralternativ.
”Plåtcabben” SLK kan beställas med den främre takhalvan i glas som kan reglera ljusinsläppet. Här är taket ”öppet” och man ser i kupén. Med en knapptryckning påverkas metallpartiklar i sandwichglaset av ett magnetfält, varvid både utsikten och ljusinstrålningen blockeras.
Tredje generationen av Mercedes kompakta roadster SLK bjuder på två rejäla nyheter: det fällbara taket finns i glas med ställbart ljusinsläpp och nytt motoralternativ är en 204-hästars diesel.
Hittills har vi bara sett 2012 års SLK på spionbilder med kraftig maskering, men nu har Mercedes officiellt släppt en aptitretarbild. Den visar det fällbara taket i en version som kostar 2.000 euro extra, nämligen med främre delen helt i glas. Merpriset motiveras av en finess som kallas "Magic Sky Control" och innebär att ljusinsläppet genom glaset kan regleras med en knapptryckning.
Med glastaket ”stängt” dämpas både det synliga ljuset och värme- och UV-strålningen in i kupén.
Tekniken premiärvisades på konceptbilen Shooting Break i april 2010 och nya SLK blir den första seriebil som får "den magiska dagsljuskontrollen" som tillval. Ljusgenomsläppet regleras elektriskt inne i den sandwichuppbyggda glasskivan genom att mikroskopiska metallpartiklar i en gel ändrar position när de utsätts för ett magnetfält. Utan spänning ligger partiklarna i ett virrvarr och släpper knappt igenom något ljus. När sedan magnetfältet aktiveras, radar de upp sig lodrätt och taket blir nästan helt transparent.
Inbyggt i det skiktade glaset finns också effektiva filter som utestänger både UV- och infrarödstrålning. Det betyder att uppvärmningen via panoramataket i hög grad dämpas.
Förutom det elektrokromatiska glastaket bjuder nya SLK på nya motoralternativ, där en diesel ingår för första gången. Modellen lanseras under 2012 och heter då SLK 250 CDI. Motorn är en 2,1-liters fyra med dubbelturbo som ger 204 hästkrafter och 500 newtonmeter.
Den smått klassiska 200 Kompressor ersätts av 250 CGI som har en 1,8-liters fyrcylindrig turbomotor med direkt bensininsprutning som i likhet med dieseln ger 204 hästar, men 300 Nm vridmoment. Ett kraftfullare alternativ blir 350 CGI, som är en 3,5-liters V6:a utan turbo, med effekten 292 hk och 365 Nm.
Senare kan vi förvänta oss en SLK även i AMG-version, som då sannolikt får en V6-motor med dubbelturbo.
Illustrationer: Schulte Design.
Spionfoto: Automedia.