Toyota Land Cruiser behöver knappast någon närmare presentation. I 72 år har namnet varit synonymt med en tålig arbetshäst som tar sig fram nästan överallt.
I dag finns Toyota Land Cruiser i två storlekar, J150 och J300, men det är bara den mindre som säljs i Sverige. I och med generationsbytet ändras namnet från J150 till J250.



Nya Land Cruiser J250 bygger på den nykonstruerade plattformen G-AF som bland annat ger 30 procent högre vridstyvhet. Tillsammans med bättre hjulupphängning ska det ge en mer responsiv och komfortabel körning.
En nyhet är elektrisk servostyrning och urkopplingsbara krängningshämmare. Det senare gör det möjligt med kraftigare rattutslag. J250 ska ha större framkomlighet än tidigare modeller, bland annat tack vare mer avancerade assistanssystem.
Längden är 492 cm, bredden 198 cm och höjden 187 cm. Axelavståndet är 285 cm. Detta gör J250 något större och rymligare än föregångaren J150.


Toyota behåller fysiska knappar i interiören och det är ett tydligt fokus på användarvänlighet framför design. Det går dock att lyxa till det med ett långt glastak, klimatanläggning med flera zoner och läderinredning. Föga förvånade finns en stor skärm och ett nytt infotainmentsystem.

Till en början kommer Toyota Land Cruiser J250 att säljas med en 2,8-liters dieselmotor som ger 204 hästkrafter och 500 Newtonmeter och skickar kraften till de fyra hjulen via en 8-stegad automatlåda. Den maximala dragvikten är 3 500 kg.
Om två år kommer motorn även att erbjudas med 48-volts mildhybridteknik för att spara på dieseldropparna.

I oktober drar försäljningen igång och då kommer också de svenska priserna att presenteras. Den som är snabb på bollen kommer kunna beställa en First Edition-modell med runda strålkastare fram. Den tillverkas endast i 3 000 exemplar för den europeiska marknaden och säljs i två färgkombinationer, gul eller blå, båda varianterna har vitt tak.