Hoppa till innehåll

Nyheter i korthet: 18 april 2006

BMW vässar iPod-interface. BMW vässar iPod-stödet I sommar ska BMW erbjuda sina kunder ett bättre interface till Apples musikspelare iPod. Alla funktioner ska bli tillgängliga via originalstereon och rattknapparna i 3-, 5-, 6- och 7-serien. Den nya tekniken gäller bilar nyare än 2002 och är anpassat för alla iPod, inklusive den senaste mellanmodellen ”Nano”. Mer […]

BMW vässar iPod-interface.

BMW vässar iPod-stödet
Nyheter i korthet: 18 april 2006 I sommar ska BMW erbjuda sina kunder ett bättre interface till Apples musikspelare iPod. Alla funktioner ska bli tillgängliga via originalstereon och rattknapparna i 3-, 5-, 6- och 7-serien. Den nya tekniken gäller bilar nyare än 2002 och är anpassat för alla iPod, inklusive den senaste mellanmodellen ”Nano”. Mer info hittar du här.

Honda bygger dieslar i Europa
Honda kommer att starta dieselmotortillverkning i England. I dag byggs alla dieslar för Hondas personbilar i Japan, men under nästa år ska motorerna monteras i företagets fabrik i England. Senare ska dieselmotorerna byggas helt och hållet i England och årsproduktionen beräknas till mellan 20.000 och 30.000 motorer.

Fiat och Chrysler ökar i Europa
Nybilsregistreringarna ökade med 4,1 procent i Europa under mars månad. Totalförsäljningen blev 1,79 miljoner personbilar. Fiat svarar för en god del av ökningen i och med att märket ökade sin försäljning med 29,6 procent mot samma period förra året. Volkswagengruppen ökade drygt 10 procent, med plus 13,5 för Volkswagen som märke. Mercedes ökade med 14,2 procent och Chrysler med hela 27,2. BMW gick också bra med +12,1 procent.
Hollands regering vill hjälpa NedCar
Mitsubishi kan inte garantera framtiden för fabriken NedCar i nederländska Born efter 2010, efter beskedet att Smart lägger ner tillverkningen av Forfour-modellen. Över 1.600 bilarbetare strejkade förra veckan och regeringen lovade att göra ”allt de kan” för att rädda de hotade jobben vid NedCar. I dag har fabriken cirka 3.000 anställda.

VW kräver längre arbetstid
VW-koncernen kämpar med lönsamheten, och kräver nu att anställda i produktionen går upp i arbetstid från 28,8 timmar i veckan till 35-timmars arbetsvecka -utan lönepåslag. Detta enligt tyska magasinet Focus. Det innebär att cirka 20.000 jobb i koncernen blir övertaliga. Dessa ska i möjligaste mån avvecklas på frivillig väg eller med förtidspensionering. Huvudfabriken i Wolfsburg drabbas hårt enligt planen: cirka 5.000 av 50.000 anställda berörs. I gengäld kan VW garantera de kvarvarande jobb även på lång sikt.

GM Brasilien vill exportera till Europa
I Brasilien bygger General Motors en modell som heter Chevrolet Vectra. Det är en billig sedan som baseras på första generationen Opel Zafira och den har inget gemensamt med sin namne från Opel. Nu vill GM exportera Chevrolet Vectra till Centraleuropa – under annat namn får man anta.

VW ökar samarbete med DC
Volkswagen vill utveckla samarbetet med DaimlerChrysler, skriver Der Spiegel. Bland annat handlar det om att Mercedes kan köpa dubbelkopplingsväxellådor av VW, men också om att Chrysler skulle kunna få en egen variant av nästa Volkswagen Sharan, avsedd för Europamarknaden. I USA sker det motsatta: VW köper en variant av nästa Chrysler Voyager, men enbart för Nordamerika.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.