Nya C70 redan trimmad. Uppåt för gas i Tyskland. Toyota satsar på världsexpansion. Trött lika farlig som full. Snart besked om Smart i USA. Kompakt-SUV ökar i Europa. Wiedeking ersätter Piëch? Kinesisk Rover snart här. VW bygger Audi.
Nya C70 redan trimmad
Trimfirman Heico, som specialiserar sig på Volvo, har tagit fram en rad tuningkomponenter för nya C70. Med trimchip får man ut 30 extra hästar ut turbofemman och samtidigt ökar vridet med 40 Nm till 360. Även dieseln vässas med en Heicosats – till 205 hästar och 400 Nm.
Heico erbjuder också 18- och 20-tums lättmetallfälgar (470-670 euro per hjul), sportfjädring, höjdställbart sportchassi och sportbromsar med 320-mm-skivor och fyrkolvsok (2.900 euro). Optisk trimning med yttre bodykit och gott om inre detaljer finns även i sortimentet, liksom aktivt kurvljus och avgassystem med dubbelrör och inspirerande motorljud.
Gasbilar ökade 50 procent i Tyskland
Efterfrågan på gasdrivna bilar ökar snabbt i Tyskland, där de subventioneras med lägre skatter. I början av 2006 fanns cirka 71.000 gasdrivna personbilar registrerade i Tyskland, en ökning med 50 procent mot året innan. Naturgas är i Tyskland cirka 30 procent billigare än bensin och motororganisationen ADAC har räknat ut att man kör in merpriset för gasbilen på cirka 5.000 mil.
Vanligaste drivmedelsgasen är det som kallas autogas och som är gasol – propan eller butan eller en blandning av båda. Både autogas och naturgas släpper ut fossil koldioxid vid förbränning, men i mindre grad än bensin. Dessutom är utsläppen av kväveoxid, kolväten, kolmonoxid och partiklar lägre än hos bensin- och dieselmotorer.
Det finns i dag i Tyskland cirka 1.300 tankställen för autogas och närmare 700 för naturgas. Biogas talas det ännu mycket lite om i Tyskland.
Toyota satsar på expansion
Till skillnad från USA:s biljättar går det bra för Toyota. Under kommande verksamhetsår kommer Toyota att satsa motsvarande närmare 100 miljarder kronor på att expandera på världsmarknaden. Detta enligt uppgifter i den seriösa japanska tidningen Nihon Keizai Shimbun. Toyota väntas i år passera GM som världens största biltillverkare, och investeringarna ökar stadigt och ligger för tredje året i följd över ettusen miljarder yen. Det motsvarar en investeringsökning från 2004 på cirka 30 procent.
Ratt-trötthet lika farligt som fylla
Bilförarare som sovit för lite kan vara farligare än rattfulla. Forskarrapporter hävdar nu att var femte trafikolycka orsakas av sömnbrist. ”Dett är en ruskigt stort problem”, säger Johannes van den Berg, som forskar i yrkesmedicin vid Umeå universitet, till aftonbladet.se. ”En förare med kraftig sömnbrist har en reaktionsförmåga som motsvarar 0,8 promille i blodet”, konstaterar von den Berg som nyligen lagt fram en doktorsasvhandling i yrkesmedicin. Europeiska Transportsäkerhetsverket, ETS, konstaterar att sömnbrist spelar roll i minst var femte trafikolycka. Det är fler olyckor är de som orsakas av drog- eller alkoholpåverkade förare.
Snart besked om Smart till USA
Om fyra till sex veckor ska DaimlerChryslers ledning ha bestämt sig om huruvida Smart Fortwo ska introduceras i USA. Det gäller då andra generationen, som presenteras 2007, och som har förstorats något för att klara de amerikanska krockproven. Beskedet lämnades här om dagen till magasinet Automobilwoche av Klaus Maier, försäljningschef för Mercedes. Han säger också att det inte är aktuellt att exportera Mercedes A- och B-klass till USA – växelkursen är för ogynnsam. I Europa ska satsningen på Smartbutik-i-Mercedesbutik fortsätta. Några nya Smartmodeller förutom Fortwo är inte aktuella, enligt Klaus Maier.
Kompakta SUV:ar ökar i Europa
![]() |
|
Peugeot 4007 SUV, som ska visas i Genève 2007, kommer rätt i trenden.
|
Under 90-talet var det familjebussen (MPV) som ökade mest i Europa. Nu är det stadsjeeparna (SUV) som tar marknadsandelar. En studie gjord av B&D Forecast visar att mellan år 2000 och 2010 kommer SUV:en som biltyp att ha ökat med 115 procent. Förra året såldes i Västeuropa 989.000 SUV:ar 2010 är den siffran uppe i 1,27 miljoner, enligt B&D. Det är de kompakta stadsjeeparna som ökar mest, och hälften av de cirka 60 nya/förnyade SUV-modeller som kommer de närmaste tre åren är i kompaktstorlek: Opel Antara, Ford Focus SUV, VW Golf SUV, Peugeot-Citroën SUV är några exempel. Och så Saab liksom Volvo, som har en XC60 inom ett par år. Tyskland har gått om Storbritannien som största SUV-marknad i Europa.
Wiedeking ersätter Piëch?
![]() |
|
Wendelin Wiedeking, näste VW-chef?
|
Ferdinand Piëch ska snart avgå från posten som styrelseordförande i Volkswagen, något som lett till mycket spekulationer om vem som ska komma härnäst. Familjerna Piëch/Porsche sägs ha haft ett oproportionerligt stort inflytande hos Volkswagen och många har krävt en ”opartisk” ordförande efter Piëch.
Men nu hävdar rykten från finanskretsar i Tyskland att Porsche-chefen Wendelin Wiedeking haft långt gångna förhandlingar om att överta uppdraget. Wiedeking har haft en exempellös framgång med Porsche, och Volkswagen är i stort behov av vind i seglen. På hans minussida finns att Porsche därmed fortsätter ha stort inflytande hos VW. Alternativa val: Tyska E.ON:s ordförande Michael Gaul och stålentreprenören Jürgen Grossmann.
Kinesisk Rover snart här
Redan nästa år kan den kinesiska bilkoncernen SAIC börja tillverka Rover, för försäljning i Europa. Bilarna blir en kinesisk konstruktion som lånar en del Rover-teknik, men de ska ha ”Rover-utseende” för att inte kännas allt för främmande i Rovers hemland England.
Efter de inledande försöken planerar SAIC att komma med egna modeller, kanske så tidigt som 2008. Går försäljningen bra i Europa planerar man en expansion till forna Östeuropa, Latinamerika, Mellan Östern och Australien
Audi A3 byggs av VW?
Produktionskapaciteten i Volkswagens fabrik i hemstaden Wolfsburg är underutnyttjad. För att fylla ut planerar man att flytta dit tillverkningen av Audi A3, något som i så fall kan ske ganska snart. Volkswagen har själva inte velat ge några kommentarer till uppgifterna som dök upp i tyska finanstidningar, efter styrelsemötet i förra veckan.

