
”Vårt reviderade bud omfattar samtliga delar av Saabs konkursbon, inklusive reservdelsbolaget. Och vårt erbjudande innebär också att staten och Riksgälden får full kompensation för sin skuld som föreligger i konkursen, det vill säga 2,2 miljarder kronor. Youngman har också tillhandahållit bevis på att pengarna finns tillgängliga”, säger advokat Johan Nylén, talesperson för Youngman i Sverige till TT.
Nylén håller inte med om att bolaget skulle vara ute ur leken.
”Youngman har nu accelererat ambitionen att få köpa Saab och starta produktionen så snart som möjligt. Vi har haft en löpande kontakt med konkursförvaltarna men vi hoppas kunna komma in i en intensiv avtalsdiskussion nu.”, fortsätter Johan Nylén.
Totalt uppgår budet till drygt fyra miljarder kronor, vilket enligt Nylén är det högsta budet som ligger för konkursboet. Han tror därmed att Youngman ligger bra till, eftersom syftet är att borgenärerna ska få så mycket tillbaka som möjligt.
Nylén berättar också för TT att Youngman har fått ett ”acknowledgement letter” från det kinesiska ”superdepartementet” NDRC, Vilket enligt honom betyder att Youngman är det enda kinesiska bolaget som får köpa Saabs tillgångar. Ett uttalande som direkt riktar sig mot den utpekade Saabspekulanten Nevs som ju också har kinesiska kopplingar.
TTELA:s ekonimireporter Valdemar Lönnroth, som har god insyn i affären, håller dock inte med om att Youngmans ”aknowledgement letter” skulle innebära några hinder för Nevs.
”Stämmer de uppgifter TTELA fått fram och de svar Nevs lämnat när TTELA granskat konsortiet borde detta inte vara ett problem – huvudpersonen Kai Johan Jiang ska vara svensk medborgare, och hans holdingbolag är registrerat på Brittiska Jungfru-öarna och styrs från adminstrativt självständiga Hong Kong.”, säger Valdemar Lönnroth.