
I fjol var det fyra stora STCC-team som hoppade av och öppnade eget med TTA-serien. Och knappt har TTA försonats med STCC förrän det är dags för nästa uppslitande strid. Den här gången är det STCC AB som sagt upp avtalet att arrangera SM-tävlingarna i racing med Svenska Bilsportförbundet, SBF. Och det svenska bilsportförbundet reagerade snabbt.
– Vi kan inte acceptera de villkor som STCC AB ställer för att fortsätta att arrangera SM-tävlingarna i racing. Det handlar inte bara om pengar som framskymtats, STCC AB ställer en rad andra krav som vi inte kan tillgodose. Vi känner oss tvingade att arrangera SM-tävlingarna själva och det ska vi nu göra, säger SBF:s förbundsordförande Kåge Schildt.
STCC AB:s vd, Bob Huzell, tillbakavisar påståendet att STCC AB skulle ställa orimliga krav för att driva STCC-mästerskapet vidare som planerat.
– Det är korrekt att vi sagt upp avtalet. Men vi är fortfarande öppna för fortsatta samtal. Vi har gjort alla förberedelser för årets säsong och hade väntat på klartecken från SBF men det kom inte. Nu har vi två reglementen färdiga att läggas ut, ett ”SBF-reglemente” om det blir så och ett utan SBF där vi kör själva med eget reglemente. Vi får se vilket det blir.
I SBF:s krismöte i fredags ställde sig ett flertal arrangörsklubbar samt banägare plus tekniker och bandomare bakom SBF:s beslut att omedelbart och tillsammans med SM-klubbarna bildar ett nytt och icke vinstdrivande bolag för att i egen regi arrangera de svenska SM-tävlingarna i racing.
Detta försätter naturligtvis STCC AB i en besvärlig situation. Det krävs både banor och personal för att genomföra tävlingarna – och det är bara ett par veckor kvar till SM-premiären.
Därmed står racingsverige återigen delat i två läger; denna gång SBF mot STCC AB. På vilken sida de svenska teamen ställer sig den här gången lär den närmsta veckan utvisa. Klart är att svensk racing inte har råd med ännu ett uppslitande bråk – flera sponsorer har öppet uttalat sitt missnöje med situationen.
Att avtalet mellan SBF och STCC AB har upphört att gälla har flera konsekvenser. Bland mycket annat även för det TV-avtal STCC AB sedan flera år har med Sveriges Television, SvT. Det är inte förnyat men STCC AB säger att samtal pågår.
Den närmsta veckan kommer att bli avgörande för framtiden i svensk racing, en vecka där SBF och STCC AB ägnar sig åt brottning i den högre ekonomiska skolan. De enda förlorarna är – återigen – svensk racing samt de svenska team som nu riskerar att tappa sponsorer.