Oliver Oakes, som sagt upp sig från sin position som stallchef hos Alpine F1, är tillbaka i depån. Dock håller han sig undan F1-miljön och har setts i den så kallade support-paddocken, där F2- och F3-teamen huserar – däribland hans egna Hitech, där svenske Dino Beganovic tävlar. Han verkar inte särskilt rädd för lagens långa arm, om han rör sig så öppet innanför EU:s gränser.
Vi skrev tidigare om hans mystiska avhopp från Alpine, som officiellt motiverades med ”personliga skäl” men snabbt följdes av att hans bror greps i Storbritannien med stora mängder kontanter och åtalades för penningtvätt. Nu är Oakes alltså tillbaka i F2-depån – men inte i F1-cirkusen.
Läs också: F1-chef i Dubai efter brottshärva – kopplas till svenskens stall
Ingen ny teamchef
Efter Oakes avhopp är det Flavio Briatore som i praktiken styr Alpine. Enligt uppgifter till auto motor & sport leder han teamets arbete tillsammans med Dave Greenwood och David Sanchez, även om ingen av dem formellt tagit över titeln som teamchef.
Källor uppger att Briatore redan hade ett nära samarbete med Oakes, och att han därför kunde ta över uppgifterna med kort varsel. Teamet vill inte stressa fram en permanent lösning, utan väntas utvärdera ledarskapet efter de kommande racen i Europa.
Colapintos framtid ännu öppen
Samtidigt har Alpine väckt uppmärksamhet för sin ovanligt öppna kommunikation kring reservföraren Franco Colapinto. Enligt pressmeddelandet ska han köra fem lopp – men enligt uppgifter till auto motor & sport finns det ingen garanti för det.
Teamet sägs utvärdera Colapintos insatser från race till race, och ett beslut om hans framtid kan komma tidigare än väntat. Om resultaten är starka kan han få köra fler än fem lopp – men det omvända gäller också.
Läs också: Alpine petar F1-förare – Colapinto får chansen i fem lopp
Spelet bakom kulisserna
På längre sikt kretsar mycket kring Max Verstappens framtid. Flera rykten gör gällande att han är på väg till Mercedes – vilket skulle kunna innebära att George Russell lämnar, och enligt uppgifter finns Alpine med i spekulationerna om var Russell skulle kunna hamna.
Internt beskrivs Verstappen som den nyckel som låser upp hela förarmarknaden inför 2026. När han fattar sitt beslut väntas flera andra pjäser falla på plats.
Samtidigt framkommer att Mick Schumacher inte längre är involverad i Alpines F1-verksamhet, utan enbart jobbar med bilmärkets långloppsprogram.