UPPDATERAD MED NYA STORA BILDER!
BMW M3 som cabriolet med fällbart plåttak får premiär på Genèvesalongen i början av mars. Samtidigt släpps den nya dubbelkopplingsväxellådan DKG. Säljstart i Tyskland till sommaren.
BMW M3 Cabrio premiärvisas på Genèvesalongen i början av mars. Den har 400 hk V8 och kan fås med en ny sjuväxlad dubbelkopplingslåda.
Här är nyheten som inte finns på Detroitsalongen: BMW M3 som i toplessversion. Publikpremiären får vänta till salongen i Genève, där muskelcabben avtäcks den 4 mars. Samtidigt är det världspremiär för BMW:s helt nya automatiserade växellåda med dubbelkopplingsteknik, känd från DSG hos Audi/Volkswagen och Powershift hos Ford/Volvo.
M3-versionen kombinerar det fällbara plåttaket hos vanliga cabben med motorn och chassit hos M3 Coupé.
Tekniskt skiljer sig cabben från den M-trimmade coupén mest genom det fällbara plåttaket – och en betydligt tyngre kaross. För att om möjligt behålla vridstyvheten har BMW förstärkt råkarossen på ett antal ställen, vilket gett en mervikt på 230 kg. Det betyder i sin tur att 0-100 km/h går 0,4 sekunder långsammare jämfört med coupén. Den som vill kunna njuta av sol och vind i sin M3:a får leva med acc-siffran 5,3 sekunder.
Motorn är samma fyraliters V8 på 420 hästar och 400 Nm som i M3 Coupé och M3 sedan. Den ger maxeffekten vid 8.300 r/min, men varvar upp till 8.500. Momentmaximum ligger vid 3.900 r/min, men 85 procent av vridet (340 Nm) finns redan från 2.100 varv och sträcker sig ända upp till 8.300!
De dubbla dubbelavgasrören hör till de detaljer som avslöjar M-versionen bakifrån.
Men den stora nyheten som spräcks på Genèvesalongen är BMW:s ersättare till den måttligt uppskattade SMG-växellådan. I och med lanseringen av M3 Cabrio är det premiär för en sjuväxlad dubbelkopplingslåda, kombinerad med BMW:s speciella körprogram Drivelogic.
Programmet har elva olika ”karaktärer” att välja bland, varav fem för automatläget och sex för manuell växling.
Med Drivelogic i manuella läget kan också ”launch control” aktiveras, vilket ger maximal acceleration från stillastående med hänsyn tagen till underlagets friktion.
Med tillvalet M DKG (dubbelkopplingslådan) växlar man med golvspaken eller med rattpaddlar. Körprogrammet har elva olika inställbara karaktärer.
Det finns även ett läge där elektroniken hjälper till att på sportigt manér ge mellangas vid nedväxling.
Och för krypkörning i kö och vid parkeringsmanövrer ser programmet till att precisionsgasning underlättas.
Drivelogics olika växlingskaraktärer i automatläget påverkar både när växlingarna sker, och hur snabbt de går. Och hela tiden tar systemet dessutom hänsyn till den aktuella körsituationen, bland annat genom att avläsa hastigheten och gaspedalens läge.
Motorn är samma V8 på 420 hk och 400 Nm som i M3 coupé och sedan. Den ger maxeffekten vid 8.300 r/min.
Väljer man exempelvis automatläge D5, är programmet inställt på ”sportig” körning och ger man då kickdown, reagerar lådan omedelbart och växlar upp först nära motorns maxvarv. I läge D1 däremot, blir körningen extremt lugn och avspänd, och vid försiktig gasgivning väljer lådan ofta att starta på andra växeln. Det läget passar därför bra för halkkörning.
Föredrar man att handväxla (S-mode) finns sex karaktärer att välja bland. I sportigaste läget ser då Drivelogic-programmet till att kraften vid uppväxling kommer som en fullt kännbar knuff till drivhjulen – som rycket vid vanlig manuell växling under hård acceleration. Alltså en helt annan känsla än den omärkliga växlingen vid programmets mjukare karaktärer.
Drömsitsen för den som gillar både vindrufs och motortemperament. Allt föredömligt ergonomiskt förstås, och sasmtidigt elegant.
Den som eftersträvar maximal fartökning har också hjälp av den F1-inspirerade växlingsindikatorn i form av åtta lysdioder upptill på varvräknaren. De markerar momentmaximum och lyder man dem, optimerar man accelerationen.
I Drivelogic-programmet ingår även en kickdown-funktion för manuell växling: trampa gasen i botten och dra i vänsterpaddeln (eller tryck golvspaken framåt), så svarar lådan med omedelbar nedväxling – i vissa fall mer än ett steg, Programmet väljer växel för att ge maximal acceleration i den aktuella situationen.
Liksom med tidigare generationers automatiserade växellådor (detta är den fjärde), kan mana välja att handväxla sekventiellt med golvspaken eller med paddlar på ratten.
När man stänger av motorn aktiveras transmissionens parkeringsspärr automatiskt.
BMW kallar den nya transmissionen för M DKG, vilket står för M-versionen av ”doppelkupplungsgetriebe” eller på engelska DCT, uttytt double clutch transmission.
M DKG är enligt BMW världens första dubbelkopplingslåda utvecklad för högvarviga motorer. Trots det mycket höga vridmomentet hos V8:an klarar lådan att växla även under fullgasacceleration.
För att klara detta har lådan ett eget oljekylningssystem utöver integreringen i motorns huvudkylsystem. Det garanterar optimal oljetemperatur även under hård körning, exempelvis på tävlingsbana, samtidigt som växellådsoljan värms snabbt vid kallstart.
Men M DKG är alltså tillval, standard är en manuell sexväxlad låda. Merpriset för dubbelkopplingen är på tyska marknaden 3.800 euro när lådan börjar levereras under mars månad. Den kan då beställas till alla tre M3-varianterna coupé, sedan och cabriolet.
M3 Cabrio börjar säljas i Tyskland till sommaren och priset börjar på 73.950 euro, motsvarande cirka 697.000 kronor.