Hoppa till innehåll

OFFICIELL: Veyron utan tak!

Vi visste att den skulle komma men befinner oss ändå i chock. En av världens snabbaste bilar kommer nu med tillnamnet Grand Sport och förlorar samtidigt taket. Vi vill inte ens föreställa oss känslan vid toppfart. Det mesta är sig likt sånär som på att taket fattas. Ännu finns ingen toppfart angiven.. Sedan lanseringen för […]

Vi visste att den skulle komma men befinner oss ändå i chock. En av världens snabbaste bilar kommer nu med tillnamnet Grand Sport och förlorar samtidigt taket. Vi vill inte ens föreställa oss känslan vid toppfart.

OFFICIELL: Veyron utan tak!

Det mesta är sig likt sånär som på att taket fattas. Ännu finns ingen toppfart angiven..

Sedan lanseringen för några år sedan har Veyron kommit i ett antal specialversioner som oftast kännetecknats av endast en speciell lack eller liknande. Undantaget är den 100 kilo lättare Pur Sang med blottad kolfiber-exteriör som dock är begränsad till fem exemplar.
Hur många Veyron Grand Sport som ska byggas vet vi inte ännu. Vad vi däremot vet är att den gör sin premiär om ungefär två veckor. Närmare bestämt den 16:e augusti på ett evenemang värdigt en Bugatti, Pebble Beach Concourse d’Elegance i Kalifornien. Den kanske mest prestigefyllda bilträffen som finns om man nu ens kan kalla den för det.
Det som särskiljer Grand Sport från vanliga Veyron är i första hand naturligtvis taket. Tack vare ett avtagbart targa-dito kan nämligen allmänheten höra de åkandes skrik då den högra pedalen trycks ner. En nackdel med den valda lösningen är naturligtvis att man tar en viss risk när man måste lämna taket hemma, till skillnad från exempelvis en Koenigsegg kan taket nämligen inte förvaras i själva bilen.
Att döma av bilderna samt den panorama-effekt som utlovas även med taket på drar vi den sluga slutsatsen att det är av glas eller något annat genomskinligt material. Sett ur viktfördelnings-synpunkt hoppas vi på det senare.
Enligt pressreleasen erbjuder Grand Sport ”samma extremt höga nivåer av prestanda och passiv säkerhet som coupén”. Detta bland annat tack vare ”innovativa strukturella lösningar”, med största sannolikhet innebär detta bara att den blivit förstärkt för att bevara vridstyvheten. Den extra vikt som liknande tillskott brukar medföra gör att vi inte riktigt tror på att prestanda blir samma som för coupén. Dessutom anges ingen toppfart men gissningsvis begränsas denna till en lämplig nivå, det har spekulerats kring 350 km/h.

OFFICIELL: Veyron utan tak!

Nya framlysen och mörkare tak. Grand Sport blir alldeles lagom diskret att glida fram med i Dubai.

Det faktafattiga pressmaterialet ger ingen information om övriga förändringar jämfört med vanliga Veyron men de nya framlysena med LED-teknik har vi inte sett tidigare. I alla fall inte på en Bugatti men väl på nya Audi A3 skulle vi ha tillagt om vi ville vara elaka. Om Bugatti-köpare uppskattar påminnelsen om i vilken koncern märket finns lämnar vi åt andra att svara på.
Däremot kan vi svara dem som anser att roadsterns tillnamn Grand Sport är misstänkt likt det hos en Maserati som slutade säljas förra året. Den senare saknade dock ett ”d” i sitt namn. Det ska även sägas att Bugatti använde tillnamnet Grand Sport redan år 1926, då på Typ 37 Grand Sport, så anor saknas inte.
På tal om att sakna så kan den som inte saknar pengar få köpa det första exemplaret av Grand Sport. Detta är nämligen inte som brukligt uppbokat sedan länge utan kommer att auktioneras ut dagen efter premiären. Priset lär bli avsevärt men då får man å andra sidan sin bil levererad under våren år 2009, lagom i tid för sommaren alltså.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.