Hoppa till innehåll

OFFICIELLT: Saab skrotar 2,9 V6 diesel

Det började som ett rykte men är nu officiellt bekräftat från Saab: den helt nya, GM-utvecklade 2,9-liters V6-dieseln kommer inte till nya 9-5 och 9-4X. Istället fokuserar Saab på andra motorer. En imponerande, kraftfull, ren och trevlig maskin att köra – om vi får tro våra källor inom Saab. Men V6-dieseln är inte längre med […]

Det började som ett rykte men är nu officiellt bekräftat från Saab: den helt nya, GM-utvecklade 2,9-liters V6-dieseln kommer inte till nya 9-5 och 9-4X. Istället fokuserar Saab på andra motorer.

OFFICIELLT: Saab skrotar 2,9 V6 diesel

En imponerande, kraftfull, ren och trevlig maskin att köra – om vi får tro våra källor inom Saab. Men V6-dieseln är inte längre med i Saabs framtida utbud av motorer. KLICKA FÖR STÖRRE

Under två år har vi kunnat berätta om den nya 2,9-liters ”superdieseln” som GM utvecklat ihop med sin italienska samarbetspartner VM Motori. Avancerad motorstyrning ska ge inte bara hög effekt – 250 hk och 550 Nm – utan också mycket rena avgaser som kan möta Euro5-kraven.
Men nu är det officiellt bekräftat från Saab Automobile: V6-dieseln är skrotad. Den finns alltså inte längre med som motoralternativ när nya Saab 9-5 börjar byggas i slutet av året och den ska heller inte erbjudas i Saabs nya suvmodell 9-4X, som väntas komma under 2010.
Enligt Saabs informationsdirektör Eric Geers meddelade GM redan i december att V6-dieselns produktionsstart skjutits fram tolv månader. Men nyligen kom beskedet att motorn inte alls ska serieproduceras. Anledningen är den förändrade marknadsbilden (= kraven på lägre förbrukning) och det trängda ekonomiska läge som GM befinner sig i just nu.
Motorn blir därmed heller inte aktuell hos Opel och Cadillac, som det tidigare var planerat. Ursprungligen var det tänkt att V6-dieseln skulle debutera i Cadillac CTS, som en nytändning på europamarknaden. Men som vi känner till har Cadillac haft det svårt att etablera sig i Europa.

OFFICIELLT: Saab skrotar 2,9 V6 diesel

Turboaggregatet ligger mellan topplocken, vilket sparar utrymmen. KLICKA FÖR STÖRRE

Den kraftfulla V6-dieseln var effektiv i förhållande till effektuttaget, men ändå allt för törstig för en europamarknad där Saab måste skruva ner sina utsläpp till ett genomsnitt på 140 g/km i koldioxidutsläpp.
Saab koncentrerar sig istället på att ha attraktiva, snåla fyrcylindriga dieselmotor i sin framtida modellflora. Med relativt små medel lyckades man få ner förbrukningen på 1,9 TiD och TTiD och arbetet fortsätter med att kapa ännu mer på bränsletörsten. Enligt Eric Geers på Saab Automobile har man flera alternativa drivlinor att välja på till både nya 9-5 och 9-4X.

Från en annan källa inom Saab vet vi att man gärna skulle köpa Volvos kommande, egenhändigt utvecklade 1,6-liters diesel. På sikt ska Volvos motorprogram bara bestå av fyrcylindriga motorer en av dessa är alltså en 1,6-liters diesel som ska byggas i Skövde.
När vi intervjuade Volvos projektledare för DRIVe-modellerna, Peter Ewerstrand, vill han inte rakt av bekräfta att det kommer en 1,6-liters diesel. Han formulerade sig lite mera försiktigt:
”Låt mig säga så här – Volvo ska i framtiden ha fler egna motorer och en liten diesel passar bra in i den bilden. Finns Saab kvar då – och det vore en mycket glad nyhet – säljer vi gärna till dem.”
En Skövde-byggd snåldiesel i Saab vore väl inte fel?

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.