Hoppa till innehåll

OFFICIELLT: Tata ska köpa Jaguar och Land Rover!

Som vi rapporterade innan jul, från interna läckor, blir det indiska Tata Motor Limited som drar det längsta strået i kampen om Jaguar och Land Rover. Parterna är förtegna om detaljerna men båda bekräftar att ”positiva samtal pågår”. Företagsledaren Ratan Tata kan alltså snart lägga ytterligare två stora företag till sitt redan jättelika konglomerat med […]

Som vi rapporterade innan jul, från interna läckor, blir det indiska Tata Motor Limited som drar det längsta strået i kampen om Jaguar och Land Rover. Parterna är förtegna om detaljerna men båda bekräftar att ”positiva samtal pågår”. Företagsledaren Ratan Tata kan alltså snart lägga ytterligare två stora företag till sitt redan jättelika konglomerat med 300.000 anställda.

OFFICIELLT: Tata ska köpa Jaguar och Land Rover!

Industriledaren Ratan Tata har snart köpt på sig två nya företag.

Hela hösten har det spekulerats om vem som ska få köpa Jaguar och Land Rover. En efter en av ”de stora” inom bilindustrin tackade nej, inte minst på grund av de dåliga siffror som Jaguar visat under en lång följd av år. Ford Motor Company har inte haft en lätt sits att sälja företag som man så uppenbart misslyckats med att själv få ordning på, även om Land Rover varit ett undantag under 2007 med fina försäljningssiffror.
Halvvägs in på hösten stod det klart att bara tre budgivare fanns kvar. Det amerikanska riskkapitalföretaget One Equity Partners samt de två indiska industrikoncernerna Mahindra & Mahindra och Tata Motor Limited. Fackföreningarna i England förordade Tata som den bästa ägaren och det ser alltså ut som om Ford går personalen till mötes.
Allt pekar mot att Tata drar det längsta strået och står som nya ägare till anrika Jaguar och Land Rover. Vid lunchtid under torsdagen kom en officiell bekräftelse från Lewis Booth, Fords europachef:
­ Det är fortfarande mycket arbete kvar innan allt är färdigt, sa Lewis Booth, och vi har inget färdigt avtal klart. Inom de närmaste veckorna hoppas vi nå en uppgörelse som ska passa alla inblandade parter.
Tata Motor Limiteds representant Debasis Ray sa ungefär samma sak i ett uttalande till Dow Jones:
– Vi kan bekräfta att vi har positiva diskussioner med Ford om möjligheten till förvärva Jaguar och Land Rover, sa Debasis Ray.
­ Vi är mycket nöjda med förhandlingarna så här långt och ser fram emot de möjligheter som affären erbjuder, fortsatte Ray, men vi kan inte ge fler detaljer just nu.
Tata Motors Limited är ett expansivt bilföretag som redan har ett långtgående avtal med Fiat om samarbete på dieselmotorsidan, men har också planer på att under våren börja lansera en mycket enkel ”folkbil”. Denna indiska ”Folkvagn” ska säljas för motsvarande runt 15.000-20.000 kronor, det vill säga inte mycket mer än vad en ny scooter kostar.
Några större samordningsvinster på kort sikt lär Tata inte få med sina nya varumärken. Framför allt inte med Jaguar – däremot blir Land Rovers expertis och djupa kunnande på fyrhjulsdrift en verklig tillgång för framtida produktutveckling. Tata tillverkar idag flera fyrhjulsdrivna bilmodeller och har fördelen av att vara mitt i en av de mest expansiva regioner som finns bredvid Kina.
Tata-koncernen är något ganska ovanligt idag, nämligen ett mycket stort konglomerat med vitt skilda verksamheter och tillverkning. De flesta företagskoncerner renodlar sin inriktning men Tata tillverkar nästan allt, från te (Tetley) till kemikalier. I koncernen ingår Tata Motors Limited, etablerat 1945, som tillverkar personbilar och kommersiella fordon.
Totalt har Tata nästan 300.000 anställda och är alltså 20 gånger större än Jaguar och Land Rover, som sysselsätter cirka 15.000 personer i England.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.