Om vi tittar oss omkring är det en stor andel av våra vanliga konsumentprodukter som producerats i Kina. Många av de etablerade varumärkena som en gång gjordes i Västeuropa har flyttat sin produktion till Asien. Till detta kommer alla ”no-name” lågprisprodukter från Kina som utgör ett prismässigt attraktivt alternativ för stora konsumentgrupper.
Inom bilindustrin har man ropat ”Vargen kommer!” i ett decennium och varnat för en störtflod av billiga, kinesiska bilmodeller. Men den gigantiska, kinesiska bilmarknaden har bjudit på tvåsiffrig tillväxt varje år och de inhemska tillverkarna har haft fullt upp med att hinna bygga bil till sina kinesiska kunder. Exporten utanför Kina har hittills varit mycket blygsam.
Men exporten från Kina sätter snart igång och den inleds från ett oväntat håll – Volvo! Det är nu officiellt bekräftat från Volvo Cars att den förlängda S60L, som byggs i Volvos fabrik i Chengdu, ska exporteras till den nordamerikanska marknaden. Cirka 50 procent av komponenterna till Volvo S60L tillverkas i Kina, resten importeras. Med två skift igång i Chengdu tillverkas cirka 30.000 bilar per år.
Konceptbilen Volvo S60L PPHEV, ”Petrol Plug-in Hybrid Electric Vehicle” premiärvisades i våras och den har en fyrcylindrig Drive-E turbomotor på 240 hk kombinerat med en elmotor som ger 68 hästar. Denna modell vore som klippt och skuren för USA-marknaden men om även Volvo S60L PPHEV ska exporteras är inte känt.
För Volvos del återstår också att ta beslut om både Volvo S60L och den kortare S60 ska säljas parallellt i USA. Finns det en marknad för båda?
