Hoppa till innehåll

OFFICIELLT: Volvo V60 byggs i Torslanda!

Under Genève-salongen meddelade Volvo Personvagnars vd Stephen Odell den glädjande nyheten att den kommande kombimodellen V60 ska byggas i Torslanda, inte Gent i Belgien. V60-produktionen innebär ett välbehövligt tillskott till Torslanda-fabriken och kan förhindra fler uppsägningar. Ungefär så här tror vår illustratör på Motor Forecast att den kommande kombimodellen V60 ska se ut. Nya S60 […]

Under Genève-salongen meddelade Volvo Personvagnars vd Stephen Odell den glädjande nyheten att den kommande kombimodellen V60 ska byggas i Torslanda, inte Gent i Belgien. V60-produktionen innebär ett välbehövligt tillskott till Torslanda-fabriken och kan förhindra fler uppsägningar.

OFFICIELLT: Volvo V60 byggs i Torslanda!

Ungefär så här tror vår illustratör på Motor Forecast att den kommande kombimodellen V60 ska se ut. Nya S60 börjar byggas våren 2010 och kombin V60 sannolikt strax efter. KLICKA FÖR STÖRRE

Volvos fabrik i Torslanda har haft det motigt det senaste året. De modeller som byggs där säljer förhållandevis dåligt och de Volvo-modeller som går hyggligt (inklusive nya XC60) byggs i den belgiska fabriken i Gent.
Men under Genève-salongen släppte vd Stephen Odell den positiva nyheten att Torslanda får förstärkning: den kommande kombimodellen V60 ska byggas i Sverige och inte bredvid S60 i Gent. Det kan förhoppningsvis innebära att Volvo Personvagnar försöker härda ut lågkonjunkturen under 2009 utan fler uppsägningar för att sedan börja bygga S60 under andra kvartalet 2010, kombimodellen hakas på strax därefter med produktionsstart efter sommaren.

OFFICIELLT: Volvo V60 byggs i Torslanda!

Kombimodellen V60 blir en systermodell till S60, som premiärvisades i konceptform på Detroit-salongen i början av januari. Volvos chefdesigner Steve Mattin fick mycket beröm för konceptet. KLICKA FÖR STÖRRE

Produktionstekniskt bör det inte innebära några problem för Volvo att separera S60 och V60. De Volvo-chefer som auto motor & sport samtalat med här i Genève ser inga speciella svårigheter. Att dela på produktion har man gjort förut, till exempel med förra generationen V70 som byggdes både i Gent och Torslanda. Affärsmässigt borde det inte innebära några större nackdelar, det blir bara marginellt dyrare att sära på produktionen av V60 och S60 jämfört med att bygga dem på samma lina.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.