Med begreppet Golfklassen menar vi vanligen halvkombibilar i det som branschen kallar C-segmentet. Men många marknader föredrar fyrdörrars sedaner, och både Opel Astra och Audi A3 kommer snart med ”ryggsäck”.
Opel Astra som sedan påminner en hel del om storebror Insignia med den klassiska karossformen. Sedan-Astran förlängs med 18 cm till 460 cm och får ett bagageutrymme på över 500 liter.
När Renaults rumänska dotterbolag Dacia lanserade sin försäljningsuccé Logan, var det i form av en fyrdörrars sedanmodell med konventionellt, utbyggt bagageutrymme baktill. Det var då (2004) och är i dag den biltyp som är mest uppskattad i Östeuropa. Även i Kina och Sydamerika är den klassiska sedanen bästsäljaren. Det gäller också i hög grad USA.
Mot den bakgrunden är det ganska naturligt att även Opel och Audi fyller ut sitt modellprogram med en "ryggsäcksvariant" av Astra respektive A3. Enligt våra källor "inside" kommer Opel Astra i sedanversion andra halvåret 2011, vilket lär betyda premiär på Frankfurtsalongen. Audi A3 Sedan däremot kommer inte förrän i samband med den helt nya generationen, som ska presenteras 2012.
Astra Sedan kommer andra halvåret 2011, så vi kan räkna med premiär på Frankfurtsalongen i september.
Jodå, Opel Astra fanns som sedan i den förra generationen (2004-2009), men då tillverkad i Polen och med enklare utrustning, främst avsedd för marknaderna i östra Europa. Nästa år blir det ändring på det: den nya sedan-Astran blir ett fullvärdigt alternativ till den halvkombi vi känner i Västeuropa när det gäller både säkerhet (bland annat sex krockkuddar) och komfortutrustning. Bland flera assistanssystem märks "Opel Eye" – en kamera som både läser vägmärken och fungerar som vingelvarning om man driver ur det egna körfältet.
I dag erbjuder Opel bara en fyrdörrars sedanmodell och det är mellanklassaren Insignia. Men alla har inte behov av en bil som är 483 cm lång och alternativet blir då Astra Sedan som är 460 centimeter på längden, vilket betyder 18 cm mer än halvkombin. Det mesta av förlängningen ligger baktill, och vi kan räkna med ett bagageutrymme med rejäl volym. Några siffror är inte kända, men att det minst matchar Volkswagen Jettas 510 liter är ett rimligt antagande.
Nej, det är inte en Audi A4, utan lillebror A3 med fyra dörrar och ”ryggsäck”. I verkligheten ska man se tydlig skillnad, då den nya A3:an är märkbart kortare.
Även den gamla sedanens flegmatiska motorer blir ett minne blott. Samtliga bensinmotorer, 1,4 till 1,6 liter, kommer med turboladdning och dieslar erbjuds från 1,3 liter och 95 hästkrafter till 2,0 med 160 hästar. Kraftöverföringen kommer rimligen från nästa år också att omfatta alternativet dubbelkopplingslåda, precis som Volkswagens DSG.
Astra Sedan ska lanseras i både Väst- och Östeuropa, liksom på den viktiga USA-marknaden. Men i USA säljs inte varumärket Opel, så modellen döps där om till Buick samtidigt som den med några kosmetiska förändringar förvandlas till det för amerikaner kända märket. Storebror Insignia säljs redan i Nordamerika som Buick Regal.
Audi A3 Sedan kommer 2013, när modellen gått in i nästa generation. Den ska byggas i Ungern och Audi hoppas att den ska lyfta A3-försäljningen ordentligt i USA.
Volkswagen Jetta är en bästsäljare i både USA och Kina och de potentiella tillväxtmarknaderna är alltför stora för att koncernbrodern Audi skulle avstå dem. Därför har Audi en sedanvariant med i utvecklingen av modell A3 i nästa generation. Halvkombin lanseras under 2012 och 2013 följer fyrdörrarssedanen som blir cirka 450 lång. Det betyder att den är något kortare än VW Jetta och – ännu viktigare – att den är märkbart mindre än storebror A4.
Audi A3 Sedan ska byggas i märkets fabrik i Ungern, där Audi investerat 900 miljoner euro för att öka årsproduktionen till minst 125.000 bilar. Förutom A3 Sedan tillverkas där A3 cabriolet och TT coupé och roadster
Med en fyrdörrars A3 hoppas Audi kunna få fart på försäljningen i USA, som hittills varit blygsam: förra året avsattes bara 5.000 exemplar av A3 Sportback, som är enda A3-varianten på USA-marknaden.
Men Audi räknar med att locka sedanköpare också i Västeuropa, där den klassiska biltypen blir allt mer populär, enligt marknadsinstitutet IHS Automotive. Prognosen pekar på en försäljning som ökar med hela 80 procent mellan 2009 och 2014.
Sedanmodeller har länge varit populära i USA, och i Kina dominerar biltypen. Även i Europa ökar intresset för konventionella karosser. Statistik och prognos från IHS Automotive. Tusental sålda.
Med de nya tuffare sedanmodellerna från Opel, Audi och några till (se nedan) lär betydligt fler av dagens halvkombiköpare lockas över till den återuppväckta klassiska biltypen även i kompaktklassen.
Illustrationer: Schulte Design.