Hoppa till innehåll

Opel-chefen Carl-Peter Forster slutar

GM Europes chef Carl-Peter Forster sagt upp sig. Orsaken sägs vara ett missnöje över hur General Motors skötte försäljningen av Opel – som ju inte blev av, trots ett halvt år av förhandlingar. Chefsbytet är officiellt bekräftat av GM. Carl-Peter Forster, 55 år, lämnar sin tjänst som chef för GM Europe efter ha haft den […]

GM Europes chef Carl-Peter Forster sagt upp sig. Orsaken sägs vara ett missnöje över hur General Motors skötte försäljningen av Opel – som ju inte blev av, trots ett halvt år av förhandlingar. Chefsbytet är officiellt bekräftat av GM.

Opel-chefen Carl-Peter Forster slutar

Carl-Peter Forster, 55 år, lämnar sin tjänst som chef för GM Europe efter ha haft den posten sedan april 2001. Vem ska rekrytera denna dugliga kraft nu? Borde finnas flera företag inom den tyska bilindustrin som är intresserade!

Chefen för GM Europe – i praktiken Opel/Vauxhall – Carl-Peter Forster har sagt upp sig. Uppgifterna publicerades först på tyska tidningen Der Spiegels hemsida under fredagen och bekräftades under eftermiddagen av General Motors. GM:s koncernchef Fritz Henderson tackar Carl-Peter Forster för "…fantastiska insatser och önskar honom lycka till i framtiden…" i pressmeddelandet.

Enligt artikeln på Spiegel Online ska den direkta orsaken till avskedsansökan ha varit Carl-Peter Forsters missnöje med hur hans chefer på General Motors skötte försäljningen av Opel/Vauxhall. Trots mycket utdragna förhandlingar där framför allt Tysklands regering var djupt indragna beslutade sig GM:s styrelse för att inte sälja 55 procent av Opel till den utsedda köparen Magna International, ihop med ryska Sberbank.

Opel-chefen Carl-Peter Forster slutar

Stämmer uppgifterna från Spiegel Oline är Nick Reilly redan utsedd som ny chef över GM Europe.

Under förhandlingarnas gång stod det klart att Carl-Peter Forster föredrog Magna bland de budgivare som visade intresse. Det gjordes också klart att Carl-Peter Forster skulle stanna på sin post efter att Magna och Sberbank övertagit aktiemajoriteten i GM Europe. Men som vi tidigare rapporterat – se länken här – bestämde sig GM:s styrelse helt oväntat i tisdags för att behålla Opel.

GM:s oväntade kovändning att behålla Opel till 100 procent ledde under torsdagen till demonstrationer bland bilarbetarna i Tyskland. De befarar att GM kommer att skära hårt, sannolikt mer i Tyskland än Magna skulle ha gjort. De brittiska montörerna på Vauxhall uttryckte motsatta känslor då de befarat att Magna skulle lägga ner minst en av de två engelska GM-fabrikerna.

Magna International hade förhandlat med alla fackförbunden runt om i Spanien, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Polen och Ryssland där GM har fabriker. Avtal hade nåtts om en bantning av personalstyrkan och det "sparpaketet" var i stort sett klart när GM rev upp allt genom att inte sälja 55 procent av Opel, som man tidigare sagt. I ett uttalande till tidningen "Bild" sa Carl-Peter Forster i torsdags att han nu befarade massiva besparingar från GM för att förbättra ekonomin:
"Vi hade en plan klar," sa Forster till Bild. "Men nu riskerar den delikata balansen av delade bördor mellan länderna att rasa samman och vi får börja om från början igen. En sak står klart, det behövs stora nedskärningar."

Enligt Spiegel Online har GM redan utsett Nick Reilly till efterträdare, men hans namn nämns inte i fredagens pressmeddelande från GM. Reilly har idag ansvaret för varumärket Chevrolet, vilket kan vara ett tecken i sig, men han hade innan dess ansvaret för Vauxhall i Storbritannien. Chevrolet har vuxit mycket snabbt i Europa och framför allt i de östra delarna där billiga bruksbilar har efterfrågats. GM Europes ledning hade nog hellre sett en hårdare satsning på Opel istället för Chevrolet. Att utse Chevrolet-chefen till Opel-chef kan tolkas som att GM nu tar ett hårt tag i rodret och pekar med hela armen för att visa vem som bestämmer. Förmodligen är det en del personer i en viss liten bilfabrik i Trollhättan som är rätt glada för att snart vara utanför GM-koncernen, trots allt…

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.