
Uppgifterna är ännu så länge obekräftade men enligt onlineversionen av tyska ”Manager Magazin” (klicka för att läsa) har GM Europe gjort en förlust på över en miljard dollar, sju miljarder kronor. Uppgifterna ska redovisas under torsdagen som en del av General Motors årsbokslut.
Om uppgifterna stämmer är förlusterna hos GM Europe – i praktiken Opel/Vauxhall nu när Saab är borta – större än de flesta marknadsbedömare gissat. Även om GM i sin helhet går med vinst innebär de långvariga förlusterna hos GM Europe att aktiekursen påverkas negativt, speciellt om GM inte kan redovisa en trovärdig plan på hur verksamheten åtminstone ska nå break even. GM-aktien har stigit 25 procent under 2011 men ligger ändå 24 procent under den introduktionskurs som man använde vid återinträdet på börsen 2010.
Enligt Bloomberg News har Opel en ackumulerad förlust sedan 1999 på 14,7 miljarder dollar och de anställda fruktar nu – inte helt obefogat – att ”mamma GM” ska ta till drastiska åtgärder för att få rätsida på ekonomin. Kanske innebär det en eller två fabriker stängs i Europa. Mer om detta lär vi få veta under torsdagens bokslut.