Opel följer premiumtrenden med sin nya kombi som är större – men mindre inuti. Den är vacker, men inte så vild.
Nya Insignia kombi är mer trendig än en ny laståsna.
För första gången på årtionden heter en kombi från Opel inte Caravan utan något mer modernt, Sports Tourer. Den sväljer hyggligt med bagage men Opels målsättning har inte varit att bygga en storlastare likt Vectrakombin.
”Nej. Vi har medvetet valt att göra en mer lifestyle-inriktad kombi. Fler vill köpa en sådan”, säger Jim Federico, chef för GM:s globala mellanklass-plattform (Epsilon II).
Inredningen i kupén är ett lyft mot tidigare modeller.
Av intresset för nya Insignia att döma har amerikanen Federico styrt Opel åt rätt håll, närmare 80 000 order finns redan på Insignia och hälften är på Sports Tourer.
Nya kombin är stor, åtta centimeter längre än storvuxna Vectra Caravan men har ändå en hel decimeter kortare axelavstånd. Något måste därmed bli lidande och både baksätet och bagageutrymmet har krympt.
Bakluckan smiter snyggt runt hörnet, öppnar stort och utrymmet är snyggt inklätt.
Bagaget är rätvinkligt, snyggt inklätt med lastkrokar och skenor för lastsäkring men volymen är beskedlig, bara 540/1 530 liter. Baksätet har fått mindre benplats medan det positivt nog blivit betydligt mer bekvämt att sitta i. Bekvämt är det även i fram, stolarna är stora och rejäla. Inredningen är modern, snygg och läcker att se och ta på. Detaljkvaliteten är inte i nivå med Audi eller BMW men Opel närmar sig. Jämfört med föregångaren Vectras grå kantighet är det som en helt ny värld.
Tekniskt har Opel laddat med ett par nya motorer. Vi har kört
nya 1,6-liters turboladdade bensinaren på 180 hästar, det var en positiv upplevelse. Bra grunddrag, fin kraft på mellanvarv och en smula knuff högre upp till den modesta förbrukningen av 7,9 l/100 km och en ljudmässigt behaglig upplevelse.
Tvärtom för den lite oskönt skorrande 190-hästars tvålitersdieseln med biturbo, utvecklad ur Saabs TTiD-motor. Opel har även lånat Haldex 4 från 9-3X, vilket ger Sports Tourer en trygg och stabil gång. Som tillval finns adaptiva stötdämpare med tre lägen (FlexRide) och även i övrigt laddar Opel med en rad nya tillbehör som Opel Eye, vingelvarning samt listiga kurvljus.
Körmässigt är Sport Tourer en plusupplevelse med fint chassi, även om den exakta och snabba styrningen är ”elservo-känslolös”.
Opels lifestyle-kombi finns hos handlarna, men miljöversionerna dröjer tyvärr.