Opel Performance Center har snickrat ihop en riktig autobahn-missil. Vi provkörde på Opels testbana.
Den har modern form, konsekvent genomförd med fräna attribut.
Där jag vrålar fram i 255 km/h brukade förr Luftwaffes och US Air Forces jättelika långdistansbombare starta och landa. Det är en slät, knappt halvmil lång och drygt 100 meter bred asfaltremsa, som gjord för avancerade biltester.
Sedan ett antal år är flygfältet i Pferdsfeld sydväst om Frankfurt am Main förvandlat till ett avlyst testcenter. Här har Opel testat fram sin nya prestanda-mellanklassare, Opel Insignia OPC. En 325-hästars best med fyrhjulsdrift, aktivt chassi samt en frontdesign som osökt för tankarna till Hajen. Samtidigt som dessa tankar far genom mitt huvud närmar sig slutet av landningsbanan (och skogen bortom banan) alldeles för snabbt.
Men jag kan vara lugn. Opels ingenjörer har försett Insignia OPC med rejäla hejdare. Hos Brembo har Opel hämtat lätta fyrkolvs-ok som nyper i väldiga 355 millimeter stora och 32 millimeter tjocka, ventilerade skivor. Med 255-breda Pirelli är kontaktytan mot asfalten rejäl och bromssträckan från 255 km/h blir klart kortare än jag väntat.
Suget när Insignia OPC drar iväg längs ”strippen” igen är magnifikt…
Allt i Insignia OPC är för övrigt väl tilltaget. Motoreffekten i den turboladdade V6-motorn är 325 hästar som via en sexstegad manuell växellåda matas ut till fyra drivande hjul.
Det slår mig plötsligt att hela drivlinan i Opel Insignia OPC är densamma som i Saab 9-3 Aero XWD och att den, i finslipat skick, snart kommer att visas upp i nya Saab 9-5.
Bromsar från Brembo, fyrhjulsdrift och 325-hästars V6-motor, gör den till en kurvkramare av rang.
Men här, i "vithajen från Rüsselsheim", är drivlinan med V6-motor och Haldex fyrhjulsdrift med elektroniskt styrd diffbroms OPC-anpassad. Opel har monterat grövre bränslespridare för att få snabbare motoracceleration, turbotrycket är höjt till 0,9 bar (0,6 i Saab) och suget när Insignia OPC accar iväg igen längs "strippen" är magnifikt.
Kraftutvecklingen är linjär, OPC-gänget ville ha ett jämnt kraftflöde. Ljudet från de två snyggt skulpterade avgaspiporna baktill berättar att även ljudtrimmarna lyckats väl. Hela avgassystemet har för övrigt ingått i ett välbehövligt viktväktarprogram där kilo efter kilo plockats bort.
Utan denna bantning hade Hajen blivit en tvåtonsbest. Nu stannar vågen på drygt 1,8 ton, tvåhundra kilo över standardbilens vikt. Det är godkänt, men inte mer.
Vikten känns ändå inte besvärande, tack vare fyrhjulsdriften. Bilens tyngdpunkt är låg, endast 54 centimeter över gatan, placerad strax framför bilens mittpunkt.
Några rundor på en banslinga på flygfältets taxibanor ger besked om chassibalansen, OPC är svagt understyrd på gränsen till neutral. Ett utslag av säkerhetstänkande eller som
testföraren, förre racerföraren Joachim Winkelhock påpekade: "Vi vågar inte göra bilen överstyrd i sin karaktär, även om det hade varit lite roligare."
Insignia OPC är en underhållande bil ändå. Styrningen är direkt och snabb, chassit kan ställas i tre hårdhetsgrader – den hårdaste med "OPC-knappen" då samtidigt instrumentbelysningen slår om till rött.
Opel har även vässat interiören men avstått från kolfiberdesign. Kvalitetsintrycket är gott, allt är hårt, solitt med fin passning. De elmanövrerade framstolarna (med tuffa aluinlägg) kommer från Recaro och de är både bekväma och sportigt stöttande, utan att bli alltför figurnära.
Ute på autobahn visar Insignia OPC var den trivs. Vänsterfilen är dess rätta element, oftast behövs inga nerväxlingar, det räcker med att trycka ner gaspedalen en bit.
Konkurrensen, på autobahn samt i övrigt är tuff. 325-hästars OPC-Insignia har många konkurrenter med likartade prestanda – BMW 335i xDrive, Audi S4, Mercedes C350, bara för att nämna några.
Priset på Insignia OPC är 418 900 kronor, vilket är en bra bit under Audis S4, Mercedes C350 och BMW 335i xDrive men Opel saknar den image som omsätts i premiumpåslag på priset. Konsekvensen är att Insignia OPC kan ses som förhållandevis billig.
En bil väl värd att kika närmare på.
För fler bilder se länkar nedan.