Nisse Svärd åkte till Hamburg för att provköra den lilla familjebussen Meriva. Då säger det sig själv att det inte handlar om någon hissnande körupplevelse, däremot bjöds det på en välbyggd, tyst och rymlig liten bil.
Snygg, möjligen lite feg front, enligt vår testförare Nisse Svärd.
Hej! Vad har du att säga om nya Meriva?
NS: Jo, som vanligt handlar första intrycket om exteriördesignen, och om det kan jag säga att den ser snygg ut. Ganska spännande design, till skillnad från föregångaren som såg ut som standardformulär 1A. Opel har tagit ut svängarna, men samtidigt tillräckligt återhållsam för att inte avskräcka några kunder. Möjligen en något mesig front om jag ska säga något negativt. Lite väl snäll och rund.
En grej som måste nämnas är de bakhängda dörrarna. Detta är en helt unikt för Merivan. Rent spontan är det ganska bra, baksätet känns mer lättillgängligt, och det är en vanesak när man stiger in i bilen. Men mer om dessa dörrar, flexibiliteten och kupén i artikeln som kommer i auto motor & sport nummer 11.
Interiört känns den riktigt solid. När man sätter sig i den upplevs den som väldigt välbyggd, att jämföra med föregångaren som kändes fruktansvärt "pappig" och billig.
Den är imponerande tyst även på autobahns betongvägar.
Hur är den jämfört med föregångaren?
NS: Allt är annorlunda och förändrat. Det enda som egentligen lever kvar är den flexibla och rymliga kupén – vilken ju också är Merivas "USP", unique selling point. Föregångaren var baserad på småbilen Corsa, medan den nya blandar delar från Astra, Zafira (den sjusitsiga familjebussen) och Insignia. Och detta har bidragit till att bilen har vuxit upp.
Vad kan du säga om köregenskaperna?
NS: Detta är ju en familjebuss, så några hissnade körupplevelser bjuds man inte på. Men jag vill återigen gärna lyfta fram att den känns välbyggd. Jag har exempelvis kört upp till 170 km/h på autobahns betongvägar och imponeras av den genomgående tysta ljudnivån. Där påminner den om Astra som blev klart tystare efter generationsskiftet.
Meriva kommer till Sverige efter sommaren och kostar från 164.900 kronor.
Något som överraskar?
NS: Som sagt, ljudnivån överraskade verkligen positivt. En annan bra sak är att man kan öppna dörrarna väldigt stort, ungefär 90 grader i fyra steg.
Något negativt är drivlinorna. Det är egentligen ingen överraskning, men de är väldigt trista. De känns gammaldags. Jag har kört 1,4T med 120 hk, och det är en bra bruksmotor, men inget charmtroll precis. Å andra sidan är uppgiven förbrukning 6,1 l/100 km och det är ju en bra siffra. (Men observera att jag inte har gjort något förbrukningstest, detta är på pappret). Men man kan jämföra med Astra som ligger bra till förbrukningsmässigt i jämförelse med konkurrenterna.
Vad kostar den och när kommer den till Sverige?
NS: Den går att beställa från och med juni och det kommer även att levereras några få bilar i juni. Men annars kommer den på allvar efter sommaren.
Det kommer tre bensinare alla på 1,4 liter.
1,4 100 hk: 164.900 kr
1,4 T 120 hk (ersätter tidigare 1,6): 169.900 kr
1,4 T 140 hk (ersätter tidigare 1,8): 175.900 kr
2011 kommer även en 1,3-liters diesel på 95 hk: 182.900 kr
Läs mer om Opel Meriva i auto motor & sport nummer 11.