
Till ekot av burop och busvisslingar levererade Opelchefen Karl-Friedrich Stracke ett bistert besked: ”Nuvarande avtal gäller fram till 2014 men efter det finns inga beslut”. Därmed är framtiden oviss för de 3.100 anställda i Bochum där Opel idag producerar de olika modellversionerna av Zafira.
Frånvaron av besked till bilbyggarna i Bochum sker i ljuset av förra veckans besked där GM meddelade att nästa generation Opel Astra inte ska byggas i Tyskland. Istället för att ha tre fabriker som tillverkar volymmodellen Astra ska GM gå ner till två fabriker som båda går på treskift. Den ena av dessa blir fabriken i Gliwice i Polen och den andra produktionsorten som GM bestämt sig för är Ellesmere Port i Storbritannien.
Flera företrädare för de tyska bilarbetarnas fackförbund beskyller GM för att ha spelat ut fabrikerna mot varandra. De brittiska bilbyggarna har fått gå med på ”effektivare produktion” men vilka eftergifter detta innebär är inte känt i detalj.
Rüsselsheim förlorar alltså sin Astra-produktion från och med 2015 och under mötet med bilbyggarna i Bochum fick Karl-Friedrich Stracke beskedet att ”framtidens försäljningssiffror kommer att visa hur fel beslut det är att flytta Astra utanför Tyskland”.
Hur GM ska fördela produktionen av Opelmodeller mellan fabrikerna är inte känt. Men risken finns att Bochum blir utan ”påfyllnad” efter nuvarande Zafira. Om det hotet blir påtagligt lär det ske till ackompanjemang av högljudda, fackliga protester – kanske strejk?
