Hoppa till innehåll

Opels förluster minskar – satsar offensivt

General Motors vinst minskade något under första kvartalet 2013 men sparåtgärderna i Europa börjar nu ge resultat. GM måste bromsa och gasa samtidigt för att få fart på Opel igen, vilket innebär att man satsar på ny teknik och ökad försäljning i Kina.

Opels förluster minskar – satsar offensivt
Till 2020 ska Opels modeller bli 27 procent snålare med hjälp av tretton nya motorer. Mellan 2013–2016 ska 80 procent av alla motorer hos Opel förnyas. Satsningen på Opel omfattar en investering på fyra miljarder euro och ska resultera i 23 nya eller uppdaterade modeller fram till 2016.

För trettonde gången i rad presenterar General Motors ett positivt kvartalsbokslut och den här gången finns det även ljuspunkter hos Opel. Vinsten sjönk något jämfört med samma period förra året men besparingarna i Europa för GM Europe börjar nu ge resultat.

Förlusten i GM Europe sjönk till 175 miljoner dollar (1,2 miljarder kronor) vilket trots det negativa resultatet är en förbättring jämfört med Q1 2012 då man förlorade 294 miljoner dollar. Cirka 300 miljoner dollar har sparats in under Q1 2013, vilket GM:s finanschef Dan Ammann är nöjd med:

”Resultatet i Europa är givetvis en kombination av sådant vi kan kontrollera,” sa Dan Ammann, ”och sådant som vi inte styr över, till exempel den ekonomiska krisen i Europa. Tyvärr ser vi inga tecken på återhämtning i Europa, vilket verkligen skulle behövas för att förbättra affärerna.”

Att botten är nådd i Europa tror heller inte Dan Ammann på:
”När vi ser en arbetslöshet på över 20 procent i flera av de stora länderna är det alldeles för tidigt att prata om en lägsta punkt.”

Vinsten globalt för GM uppgick till 865 miljoner dollar, nästan sex miljarder kronor. En nedgång med 13,5 procent jämfört med samma period förra året men det var ändå bättre än de flesta bedömare hade vågat hoppas på.

Opels förluster minskar – satsar offensivt
På Shanghai Auto 2013 visade Opel upp tre nya modeller: Insignia ST kombi, Astra GTC coupé och familjebussen Zafira Tourer. Är kineserna redo för en stor kombi som Insignia? Mannen till vänster verkar tveksam…

GM:s satsning i Europa siktar på att nå tillbaka till vinst igen senast 2015-2016 och dit ska man nå genom att bland annat erbjuda snålare bilmodeller. Målet är att fram till 2020 ska Opels modeller bli 27 procent snålare. Tretton nya motorer är på väg att lanseras och mellan 2013–2016 ska 80 procent av alla motorer hos Opel förnyas. Satsningen på Opel omfattar en investering på fyra miljarder euro och ska resultera i 23 nya eller uppdaterade modeller fram till 2016.

I Kina satsar General Motors på att öka sin produktionskapacitet kraftigt och ska bygga fyra nya fabriker under de närmaste tre åren. Tillsammans med de två som tillkom förra året innebär det att GM sammanlagt har 17 fabriker i Kina till 2016.

Opel deltog på en bilsalong i Kina för första gången på fem år och på Shanghai Auto 2013 visades tre nya modeller upp. Opel nätverk av bilhandlare i Kina är dock begränsat och man utsätts för konkurrens av övriga GM-märken, framför allt från Buick (som säljer flera ”Opel-modeller” i Kina).

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.