Hoppa till innehåll
Recharge

På lanseringsevent för nya GT-vagnen Lotus Emeya

Vi har varit i Paris för Europalanseringen av Lotus Emeya. Den är del av strategin Vision80, där Lotus återskapar sin portfölj och bereder vägen för framtiden.

John Sempill

Var har ni varit i dag?

– Vi har varit på besök hos Lotus i Paris, där vi bjöds in till ett lanseringsevent för Lotus Emeya, mitt i hjärtat av den franska huvudstaden. Eventet har pågått i flera dagar och innebär europadebut för den brittiska GT-vagnen Lotus Emeya. 

Hur var eventet?

– Intressant på flera plan då Niels De Gruijter, vd för Lotus Cars Europe, var på plats, tillsammans med Sylvain Verstraten, chef för Emeya-programmet, samt Ben Payne, som är designchef. Vi fick ställa lite frågor till dem, som sammanställs i en längre rapport här på Auto Motor & Sport. 

Var det något intressant som berättades om bilen och företaget i sig?

– Det var en hel del. Bland annat om kopplingen till Volvo, där de – trots Geelys ägandeskap – har egna mål och agendor. De berättade även om Lotus evolution för att fungera i dagens bilmarknad, där man anpassar sin filosofi vad gäller lättvikt, sportbilsarvet och hållbar utveckling. Men det får ni läsa mer om i den kommande artikeln. 

En person sitter i en bil. (AI text)
Förarmiljön är omslutande och andas kvalitet.

Hur kändes bilen ”IRL”?

– Väldigt fin och den blev faktiskt vackrare ju längre man studerade den. Kan berättas bland annat att den kommer både i en fyrsitsig variant och en femsitsig. Och får dessutom dragkrok. Leveranserna väntas ske i början på tredje kvartalet 2024. Bilen som ställdes ut i butiken i Paris är en fullt körbar prototyp, och det kommer inte skilja något mot produktionsbilen rent utseendemässigt. 

En grupp gula elbilar parkerade på en gata. (AI text)
Europalanseringen sker samtidigt som Fashion Week i Paris, vilket märks tydligt på gator och torg. Utanför butiken står flera stycken gula Lotus Eletre på rad, effektfullt och intresseväckande.

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.