Trots stora framgångar med sin första suv – Aston Martin DBX – har företaget fått brist på kapital.
Volvo Cars huvudägare Geely erbjöd sig att fylla kassan med 16 miljarder, men fick nobben av Aston Martins styrelse.
Elbilar är framtiden för Aston Martin
I stället blir det elbilsbolaget Lucids saudiarabiska huvudägare, investeringsfonden PIF, som räddar Aston Martin. De kommer att få en ägarandel på 16,7 procent. PIF är även delägare i McLaren.
Även befintligare ägare ska bidra med extra klirr i kassan, närmare bestämt 8 miljarder. Hälften av pengarna går åt till att betala av befintliga skulder.
De närmsta åren fortsätter Aston Martin att släppa bilar med förbränningsmotorer. Suven DBX ska komma i flera varianter. Vantage, DB11 och DBS kommer i uppdaterade varianter. Och superbilen Aston Martin Valhalla ska börja produceras.
2025 är det äntligen dags för den första elbilen. Vilken plattform som ska användas är inte klart, men kanske kan Aston Martin få hjälp av Lucid eller Mercedes som äger 10 procent av bolaget.