
Titta gärna på bilderna av nya Peugeot 301 men bli inte allt för sugen. Sannolikt når den inte hit och inte heller till speciellt många andra marknader i Europa. Peugeot 301 är en ”budgetbil” med syfte att erbjuda prisvärda transporter för den som vill ha en modern bil till bästa pris.
Peugeot 301 mäter 444 centimeter i längd och har ett axelavstånd på 265 centimeter. Under huven hittar vi bland annat sprillans nya, trecylindriga 1,2 VTi (bensin) med 70 hk samt två 1,6-liters fyror med antingen diesel (92 hk) eller bensin (115 hk).
Den nya budgetmodellen 301 ska byggas i Peugeots fabrik i Vigo, Spanien, och börjar säljas i höst i Turkiet. Därefter följer Östeuropa, Ryssland, Mellanöstern, Latinamerika och Afrika.

Det som trots allt gör Peugeot 301 intressant för oss är att bilen är först ut med den nya nomenklaturen (ett system för termer och beteckningar). Som vi kan se behåller Peugeot sitt etablerade system med ”enkelnolla” eller ”dubbelnolla” i mitten. Det systemet började man med redan 1929, med Peugeot 201. Dubbelnollan tillkom med de större modellernas inträde, som till exempel 3008 och 5008.
Den första siffran i modellnamnet har också samma betydelse som förut, nämligen att den anger storleken på bilen. Hade det funnits en ”Peugeot 101” hade det alltså varit den allra minst budgetmodellen.
Nyheten i den nya nomenklaturen kommer istället i modellnamnets sista siffra. Istället för att modellerna exempelvis ändrar namn vid generationsskifte som 205, 206, 207 och så vidare – så förblir namnet detsamma. Problemet med växande siffra är akut för Peugeot eftersom man snart ”slår i taket” och tvingas börja om på siffran 1 igen.
Sista siffran beskriver istället modellens utförande där ”1” är den enklaste, som i budgetmodellen 301. Modeller med ”8” på slutet är mera påkostade (normala) bilmodeller och här stannar sifferserien. Det kommer alltså ingen 309 efter nuvarande 308, som exempel. Vid nästa generationsskifte kommer Peugeot 308 att fortsätta heta 308 – solklart, eller hur? Vad tycker ni läsare, förresten? Har Peugeot valt rätt nomenklatur?