Hoppa till innehåll
Recharge

Peugeot återupplivar GTi-ikonen – nu som elbil

Nya E-208 GTi är märkets första elektriska GTi och utlovar 280 hästkrafter och 0–100 km/h på 5,7 sekunder.

Under Le Mans-helgen premiärvisade Peugeot sin nya E-208 GTi, en eldriven prestandaversion med 280 hästkrafter, 345 Nm och 0–100 km/h på 5,7 sekunder.

Lanseringen skedde mitt i händelsernas centrum – vid 24-timmarsloppet i Le Mans – med både Peugeots vd Alain Favey och WEC-föraren Paul di Resta på plats. Med detta tar Peugeot GTi-arvet in i elåldern.

Röd tråd från 205

Precis som originalet från 1984 har nya GTi röda säkerhetsbälten, röda sömmar och röda detaljer i grill, strålkastare och innerskärmar. Karossen är sänkt med 30 mm och har bredare spårvidd: +56 mm fram, +27 mm bak.

Närbild på ratten i Peugeot E-208 GTi med röd GTi-detalj
Ratten är klädd i Alcantara med GTi-märkning och röda sömmar. Foto: Peugeot

De 18-tums hjulen har perforerad design, inspirerad av ”hålfälgarna” från 205 GTi.

Närbild på hjulen på Peugeot E-208 GTi med GTi-logga
18-tumshjul med ikonisk perforerad design och GTi-märkning. Foto: Peugeot

280 elhästar

Under skalet sitter en M4+ elmotor på 280 hk, tillverkad i Trémery. Drivningen sker på framhjulen via ett begränsat slir-differential för bättre grepp i kurvor.

Batteriet är på 54 kWh och ger upp till 350 km WLTP-räckvidd. Snabbladdning från 20 till 80 procent sker på under 30 minuter.

Skruvad av Peugeot Sport

Chassit är utvecklat av samma ingenjörer som byggt Le Mans-bilen 9X8. GTi-versionen har sportdämpare, antirullstag, Michelin Pilot Sport Cup 2-däck och 355 mm bromsskivor med fyrkolvsok.

Instrumentbräda i Peugeot E-208 GTi med digitala skärmar
Förarplatsen i E-208 GTi med i-Cockpit och sportgrafik. Foto: Peugeot

Inredningen bjuder på Alcantara-klädd ratt, röda animationer i instrumenten och sportstolar med retrovibbar.

Rödklädda sportstolar i Peugeot E-208 GTi med 208 GTi-broderi.
Interiören i E-208 GTi bjuder på sportstolar i retrostil. Foto: Peugeot

Ny era för GTi

E-208 GTi är den första helt eldrivna GTi-modellen från Peugeot. Märket vill återta sportbilssegmentet för småbilar – men nu i elektrisk tappning. För Peugeot är körglädje fortfarande högsta prioritet, med eller utan avgassystem.

Peugeot E-208 GTi bakifrån med GTi-logotyp och röda detaljer
Bakparti på nya Peugeot E-208 GTi – märkets första eldrivna GTi. Foto: Peugeot

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Peugeot

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.