Under Le Mans-helgen premiärvisade Peugeot sin nya E-208 GTi, en eldriven prestandaversion med 280 hästkrafter, 345 Nm och 0–100 km/h på 5,7 sekunder.
Lanseringen skedde mitt i händelsernas centrum – vid 24-timmarsloppet i Le Mans – med både Peugeots vd Alain Favey och WEC-föraren Paul di Resta på plats. Med detta tar Peugeot GTi-arvet in i elåldern.
Läs också: Legenden Peugeot 208 GTi gör comeback – med eldrift
Röd tråd från 205
Precis som originalet från 1984 har nya GTi röda säkerhetsbälten, röda sömmar och röda detaljer i grill, strålkastare och innerskärmar. Karossen är sänkt med 30 mm och har bredare spårvidd: +56 mm fram, +27 mm bak.

De 18-tums hjulen har perforerad design, inspirerad av ”hålfälgarna” från 205 GTi.

280 elhästar
Under skalet sitter en M4+ elmotor på 280 hk, tillverkad i Trémery. Drivningen sker på framhjulen via ett begränsat slir-differential för bättre grepp i kurvor.
Batteriet är på 54 kWh och ger upp till 350 km WLTP-räckvidd. Snabbladdning från 20 till 80 procent sker på under 30 minuter.
Skruvad av Peugeot Sport
Chassit är utvecklat av samma ingenjörer som byggt Le Mans-bilen 9X8. GTi-versionen har sportdämpare, antirullstag, Michelin Pilot Sport Cup 2-däck och 355 mm bromsskivor med fyrkolvsok.

Inredningen bjuder på Alcantara-klädd ratt, röda animationer i instrumenten och sportstolar med retrovibbar.

Ny era för GTi
E-208 GTi är den första helt eldrivna GTi-modellen från Peugeot. Märket vill återta sportbilssegmentet för småbilar – men nu i elektrisk tappning. För Peugeot är körglädje fortfarande högsta prioritet, med eller utan avgassystem.
