Som ni alla vet har Peugeots chefsdesigner Gilles Vidal och hans team snyggat till modellutbudet och vid det här laget (nästan) gått runt hela varvet. Det innebär att alla de viktiga modellerna gjort ett generationsskifte och då fått en helt ny design.
Precis som Volvos chefsdesigner Thomas Ingenlath så gillar Gilles Vidal en enkel och ren design. När vi intervjuade Gilles Vidal på Frankfurtsalongen förra hösten (klicka på länken för att läsa mer) berättade han att de kikar närmare på en coupémodell med samma inriktning som gamla Peugeot 504 Coupé och 406 Coupé – fast i modern stil.
Inte visste vi att den bilen skulle ligga så nära i tiden för nu, ett halvår senare, är det dags att premiärvisa Peugeot Exalt Concept. Som vi ser är det en fyrdörrars coupémodell med många drag från nuvarande seriemodeller, men de nakna stålytorna påminner också om den avancerade konceptbilen Onyx. De av er som har bra minne kan nog också se likheter med Gilles Vidals första bil hos Peugeot, konceptbilen SR1 (tvådörrars coupé) från 2010.
Bakdelen på karossen är klädd i ett tyg som i sin struktur påminner om hajskinn, med samma gynnsamma påverkan på luftmotståndet som flödet i vatten. Coupékonceptet mäter 470 centimeter i längd, 130 centimeter hög och har 20-tumsfälgar.
Trots sin längd är Peugeot Exalt Concept byggd på samma tekniska arkitektur som Peugeot 308, alltså EMP2 plattformen. Det bidrar till relativt låg vikt, Exalt väger 1.700 kilo inklusive elektrisk fyrhjulsdrift och batteripaket. En detalj som inte syns så tydligt på bilderna är att bakluckan är upphängd i taket, som en halvkombi, med speciella ”saxgångjärn” som ger maximal öppning utan att luckan slår i garagetaket.

De nakna stålytorna går igen även i inredningen där naturmaterial blandats. Dörrsidor, instrumentpanelen, övre delen av ratten samt innertaket är klätt med en ullbaserad blandväv kallad ”chiné”.
Träpanelerna är tillverkade asiatiskt ebenholtsträ där den dekorativa ådringen utnyttjats fullt ut. Stolarna är klädda i chiné-materialet samt åldrat läder, framställt utan kemikalier.
Luftrening är viktigt i Kina där partikelutsläpp skapar en ständigt närvarande smog i storstäderna. I Peugeot Exalt har man ett friskluftsystem som renar luften med bakterie- och svampdödande medel när bilen inte används. Speciell filterteknik ser till att ta bort även små partiklar och renar luften från flyktiga organiska ämnen.
Peugeot Exalt Concept har en hybriddrivlina, HYbrid4, med fyrcylindrig bensinturbo på 1,6 liter som ger 270 hk. Till det kommer en ”elektrisk bakaxel” som ger 50 kW, den och sammanlagda systemeffekten anges till 340 hk.
Är det här rätt väg att gå för Peugeot, tycker du? Rösta med gasa/bromsa nedan och skriv i utrymmet för kommentarer.