Det här är konceptbilen SR1 som premiärvisas på Genèvesalongen i mars. Den visar inriktningen på Peugeots framtida formspråk samtidigt som märket bygger upp en ny identitet. Det hela börjar med en tuffare lejonsymbol.
En Peugeot, det trodde ni inte! Den kallas SR1 och är en ”Grand Touring Roadster” som ska visa inriktningen på Peugeots nya formspråk. Konceptet finns att beskåda på Genèvesalongen i början av mars.
För ett år sedan gjorde Citroën om sin logotyp samtidigt som man visade konceptbilen DS3 med märkets kommande designspråk. Nu gör systermärket Peugeot samma sak, lagom till 200-årsjubileet. Lejonsymbolen stiliseras och konceptbilen SR1 förebådar Peugeots former i framtiden.
Peugeot, som fyller 200 år i år, ska uppdatera sin företagsimage globalt, och man börjar under våren med ny design på den kända lejonsymbolen, som faktiskt är över 150 år gammal. Den nya katten är enklare i formen och kraftfullare i attityden.
I år är det faktiskt 200 år sedan det familjeföretag som senare blev Peugeot, grundades. Därför startar Peugeot under 2010 en nyinriktning av företaget och dess produktprogram, som ska var helt genomförd 2015. Det börjar med en ny utformning av företagssymbolen lejonet, som hängt med ända sedan 1858.
Den nya företagslogotypen är kraftigt stiliserad jämfört med föregångaren och är omgjord för att ge ett kraftfullare och mer självsäkert intryck. Lejonet kommer att få en mer framträdande plats på framtida bilmodeller, och det ska – tillsammans med Peugeots nya slogan "Motion & Emotion" – att införas som kännetecken i företagets globala "corporate design". Den nya utformningen av allt som rör märket hos drygt 10.000 försäljningsställen i världen, ska vara genomförd till slutet av 2012.
Den första modell som bär det nya lejonemblemet i fronten blir sportcoupén RCZ, som lanseras under våren 2010.
Konceptbilen SR1 är en coupé-cabriolet med kaross och tak av kolfiber. Visst ger taket snygg profil, men nog verkar sikten snett bakåt lite begränsad?

Samtidigt med den nya företagsidentiteten satsar Peugeot hårt på ett nytt designspråk för kommande modeller, och konceptbilen SR1 ger en tydlig försmak av detta. Den kallas "Grand Touring Roadster" och dess design beskrivs som "atletisk, balanserad och sensuell". Den ska enligt pressmaterialet ge intryck av att vara "karvad ur ett solitt block – monolitisk, skulptural och dynamisk".
Konceptbilen SR1 är en 2+1-sitsig coupé-cabriolet som kombinerar referenser till motorhistorien med den senaste tekniken. Exempelvis blandas digitalt och analogt i instrumenteringen.
Den senaste tekniken betyder här att drivlinan består av den lösning som Peugeot kallar Hybrid4. Framtill sitter en 1,6-liters direktinsprutad bensinmotor som ger 218 hästkrafter och driver framhjulen. Baktill finns elmotor på 70 kW eller 95 hästar som driver enbart bakhjulen. Med båda motorerna i samarbete är totala effekten 313 hästkrafter, och bilen är alltså fyrhjulsdriven. I låga hastigheter kan SR1 köras med enbart elmotorn, varvid den är helt utsläppsfri. Den officiella siffran för bensinförbrukningen i blandad körning är 4,9 l/100 km, motsvarande ett koldioxidutsläpp på 119 gram per kilometer.
SR1 är 2+1-sitsig, med en vad som mest liknar en nödsits i mitten baktill. enligt Peugeot underlättas insteget dit genom att golvkonsolen kan skjutas framåt en bit. Den ovala ratten lär leda till diskussioner; tidigare försök i bilhistorien har inte uppskattats.
Samma hybridsystem, fastän med en dieselmotor på 163 hk/300 Nm plus en elmotor på 37 hk/200 Nm, kommer 2011 i Peugeot 3008. Förbrukningen anges till 3,8 l/100 km, med CO2-utsläppet 99 gram per kilometer. Accelerationen 0 – 100 km/h med robotiserad växellåda uppges till 8,8 sekunder.
SR1 är uppbyggd kring ett rörchassi, med kaross helt av kolfiber. Hjulupphängningen i både fram- och bakvagn är av typen dubbla tvärlänkar. Bakhjulen har dessutom aktiv styrning som automatiskt anpassas efter farten och uppges optimera den upplevda dynamiken och det faktiska väggreppet under alla körförhållanden.
Coupé-cabrioletkonceptet SR1 premiärvisas på Genèvesalongen, som pågår den 4 till och med den 14 mars.
I Peugeots monter visas även märkets första elbil för den privata marknaden. Från hösten 2010 ska man kunna köpa den bil som Peugeot kallar iOn och som bortsett från grillen är en Mitsubishi iMiev – en fyrstisig stadsbil med en räckvidd på 130 km mellan laddningarna. Att ladda litiumjonbatteriet fullt tar sex timmar via vanlig väggkontakt, men vid en särskild snabbladdningsstation kan man ladda till 80 procent på en halvtimme.
I märkets framtidsplaner ingår också Hybrid4-systemet utbyggt till laddhybrid, vilket betyder utökad räckvidd och en bränsleförbrukning på 2,0 liter/100 km, motsvarande ett CO2-utsläpp på under 50 gram per kilometer. Introduktionen av den varianten är planerad till 2012.
Satsningen på utsläppsfria fordon omfattar hos Peugeot även tvåhjulingar. På Parissalongen i höst visas en helt elektrisk skoter med effekt och fartresurser motsvarande en med bensinmotor på 50 kubikcentimeter. Räckvidden är 80 till 100 kilometer och den fulladdas på fyra timmar. Med snabbladdning kan den "tankas" till 80 procent på två timmar.
Peugeot uppskattar driftskostnaden till motsvarande cirka 40 öre per mil. Skotern, som kallas E-Vivacity, börjar säljas första halvåret 2011.