Hoppa till innehåll

Peugeot Partner Electrique – ny hantverksdröm?

Elbilar har haft det trögt i Sverige men kanske kan Peugeot Partner Electrique hitta nya kunder. Batteripaketet inkräktar inte på utrymmet och körsträckan på en laddning uppges till 17 mil. En drömbil för miljömedvetna hantverkare som mest jobbar i stan?

Peugeot Partner Electrique – ny hantverksdröm?
En helt vanlig ”hantverkarbil”? Nej, inte riktigt – det här är elbilen Peugeot Partner Electrique med räckvidden 17 mil på en laddning. Tyst och utsläppsfri – kan det vara nya drömbilen för en rörmokare? KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Svenska bilköpare är tveksamma till elbilar och inte ens regeringens supermiljöbilspremie på 40.000 kronor har orsakat någon rusning. När Dagens Nyheter undersökte supermiljöbilspremien i juli visade det sig att endast 16 privatpersoner utnyttjat möjligheten att få 40.000 kronor i rabatt på sin nya elbil.

Majoriteten av pengarna från supermiljöbilspremien går istället till företag och i många fall biltillverkarna själva som genom sina generalagenter köper elbilar som de anställda erbjuds som leasingbilar.

Men kanske är det just företagen som får agera murbräcka när det gäller elbilar. Investeringen i en ”supermiljöbil” är inom räckhåll och även om elbilen blir dyrare i inköp kan företaget räkna hem kalkylen som marknadsföring och förstärkt miljöprofil. Av den anledningen tittar vi därför på Peugeot Partner Electrique som just i dagarna lanseras på flera marknader och även kommer till Sverige, något datum är dock inte satt ännu.

Peugeot Partner Electrique – ny hantverksdröm?
Peugeot Partner Electrique finns i två versioner, kort och lång – precis som vanliga Partner. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Peugeot Partner Electrique har sina litiumjon-batteripaket på 22,5 kWh gömda under lastgolvet och de ska därför inte inkräkta på ordinarie lastutrymme. Precis som vanliga Partner säljer Peugeot modellen i ”kort” (438 centimeter) och ”långt” utförande (463 centimeter) där den längre varianten antingen kan ha ett baksäte eller större lastvolym. Lastförmågan i Peugeot Partner Electrique är 685 kilo i båda modellerna och maximal lastvolym 3,3 respektive 3,7 kubikmeter.

Peugeot uppger en körsträcka Partner Electrique på 170 kilometer på en laddning, vilket är den längsta av de elektriska transportbilar som hittills lanserats. Motoreffekten är 67 hk, eller 49 kW, med ett maximalt vridmoment på 200 Nm direkt från ”tomgång”. Någon växellåda behövs inte och motorn upplevs som ”tyst”, enligt Peugeot, och det brukar elbilar vara tills man kommer upp i fart.

Med normal laddare och ett 230V-vägguttag som klarar 16 ampere ska batteripaketet i Partner Electrique laddas fullt på sex-nio timmar, enligt Peugeot. Med snabbladdare som kan ge 125 ampere ska man kunna återställa ett tomt batteri till 80 procent laddningsgrad på 30 minuter.

Peugeot Partner Electrique – ny hantverksdröm?
Inredningen ska inte påverkas, hävdar Peugeot, då batteripaketen ligger under lastrummets golvplan. Soffan fram är tillval och ger möjlighet att lasta extra långa föremål. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Föraren informeras om laddningsgrad, körsträcka och körstil (eco-driving) samt energiförbrukning från uppvärmning (elektriskt element ger snabbt värme) och luftkonditionering (också elektriskt driven). Elektroniskt antisladdsystem (ESP) ingår, liksom ”hill start assist” som gör att Peugeot Partner Electrique inte rullar bakåt vid start i backe.

I Frankrike ska Peugeot Partner Electrique säljas med batteripaketet inkluderat eller så väljer bilägaren att leasa batterierna (vilket ger ett betydligt lägre inköpspris). Garantivillkoren och garanterad livslängd på batteripaketet bestäms av respektive importör.

Det återstår att se hur bilar som Peugeot Partner Electrique tas emot i Sverige. Är det här en drömbil för hantverkare och andra företagare med serviceyrken?

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.