
PSA-koncernen – som består av Peugeot och Citroën – har haft sin beskärda del av de problem som även övrig bilindustri brottats med. Olika chefer har passerat revy och ägarfamiljen Peugeot, som kontrollerar 38 procent av rösterna i PSA, har inte tvekat att öppna falluckan för de som inte ansetts hålla måttet.
Senast var den karismatiske Christian Streiff som bara fick två turbulenta år, 2007-2009, som styrelseordförande för PSA innan han lyftes bort. In kom ”frälsaren” Philippe Varin med uppgift att effektivisera och få PSA i balans igen. Inledningsvis gynnades PSA av skrotningsrabatter och en uppgång i Europa, den marknad som både Peugeot och Citroën är helt beroende av. Men nu ser Europa ut att stagnera och det slår hårt mot PSA.
Enligt uppgifter i franska La Tribune, som citerar anonyma källor med insyn, är ägarfamiljen Peugeot mycket missnöjda med det resultat som Philippe Varin och hans ledning presterat. Enligt La Tribune är Peugeotfamiljen även tveksamma till den allians som PSA inlett med General Motors. GM äger sju procent av PSA och är därmed den näststörsta ägaren efter familjen Peugeot, som äger 25 procent av aktierna. Philippe Varin var starkt pådrivande i bildandet av en allians med GM, ett strategiskt beslut som tydligen inte var helt förankrat hos familjen Peugeot.
Artikeln i La Tribune ledde sent under onsdagskvällen till ett kort pressmeddelande från PSA där man säger sig ha fortsatt förtroende för styrelseordförande Philippe Varin, men i övrigt inte kommenterar tidningsuppgifterna.