Enligt Polestar har deras fjärde modell konstruerats från grunden för att vara en SUV-coupé och de har därför kunnat göra ett lågt placerat baksäte så att det finns gott om huvudutrymme, trots det kraftigt sluttande taket.
Polestar 4 kommer att säljas med en eller två motorer som ger bak- respektive fyrhjulsdrift. Den senare kallas Long range Dual motor och ger en effekt på 544 hästkrafter (400 kW) och 686 Newtonmeter i vridmoment. Den främre motorn kan frikopplas för att minska förbrukningen.
0-100 km/h går 3,8 sekunder och toppfarten är 200 km/h. Räckvidden anges till 56 mil enligt de preliminära siffror som delats.
Den tvåhjulsdrivna versionen kallas Long range Single motor och har en 272-hästars (200 kW) motor på bakaxeln som ger 343 Nm i vridmoment. 0-100 km/h går på 7,4 sekunder och toppfarten är 180 km/h. Räckvidden ska bli 60 mil, även där en preliminär siffra.

Karossen är 484 cm lång med ett axelavstånd på 300 cm. Höjden är 154 cm och bredden 214 cm med speglarna inräknade. Markfrigången är knappt 17 cm och tjänstevikten är 2,2-2,3 ton beroende på drivning och utrustning.
Lastutrymmet har 500 liters kapacitet med fem sittplatser. Med fällt baksäte utökas det till 1 536 liter.

Dubbelriktad laddning
Båda versionerna använder ett litiumjon-batteri på 94 kWh netto som tillverkas av den kinesiska batterijätten CATL. Det går att ladda med upp till 22 kW växelstörm och upp till 200 kW likström. Att ladda från 5 till 80 procent ska ta 32 minuter i det senare fallet. Elsystemet har en spänning på 400 volt.
Bilen har tvåvägsladdning enligt V2L-standarden. Det innebär att bilen kan ladda en elcykel eller driva elmaskiner, men inte skicka tillbaka ström till elnätet.

Inbyggda Google-tjänster
Infotainmentsystemet i Polestar 4 bygger likt de i märkets tidigare modeller på Google-operativsystemet Android Automotive. Hjärnan i systemet är en huvuddator från Snapdragon. På instrumentbrädan finns en skärm som mäter 15,4 tum.
I och med att operativsystemet kommer från Google finns flera av deras appar i infotainmentsystemet, till exempel Google Assistant, Google Maps och Google Play. Systemet uppdaterar sig över internet.
För underhållningen står även ett högtalarsystem med 12 högtalare från Harman Kardon och en förstärkare på 1400 watt. Det går även att addera extra högtalare i de främre nackskydden.

12 säkerhetskameror
För säkerheten finns tolv kameror som övervakar den omgivande trafiken och att föraren är alert. Förarkameran har ingen inspelningsfunktion. Utöver kamerorna har bilen 12 ultraljudssensorer och en radar.
Förarinstrumenteringen består av en 10-tumsskärm och en heads-up display som projicerar information på en 14 tum stor yta på framrutan. Om vägen är snöklädd ändrar visningen färg för att synas bättre.
Standardutrustningen uppges vara omfattande, men det finns flera tillvalspaket, till exempel för mer läder i inredningen eller en mer sportig yttre look.

Pris och leverans för Polestar 4
Polestar 4 ska tillverkas i Kina med start i november. Inledningsvis kommer leveranserna vara begränsade till Kina. Under början av 2024 kommer Polestar till Europa, Asien och Nordamerika.
Den billigaste modellen uppges kosta 60 000 Euro, eller knappt 680 000 svenska kronor med dagens växelkurs.