Erbjudandet gör Polestar 2 klart billigare än den mindre Volvo EX30 med 10 mil kortare räckvidd.
Trots en rejäl uppdatering av Polestar 2 med en ny och snålare motor faller försäljningen. Under årets första kvartal såldes endast 7 200 P2:or globalt. Det är en nedgång med 40 procent jämfört med föregående år, uppger Carup som var först med att uppmärksamma prisdumpningen.
Sedan klimatbonusen togs bort och räntorna sköt i höjden har det blivit betydligt dyrare att privatleasa bilar – något som tillsammans med det allmänna ekonomiska läget har fått privatpersoner att nästan sluta köpa elbilar.
För drygt ett år sedan kostade basversionen av Polestar 2 hela 9 190 kronor per månad att privatleasa. Sedan dess har priset sänkts i omgångar och nyligen noterades ett bottenrekord på 4 400 kr per månad. En sänkning med 52 procent!
– Vi har sålt slut på de varianterna. För de bilar vi har tillgängliga nu är priset från 4 629 kr/mån, berättar Polestars svenska PR-chef John Eriksson för Carup.
Priserna gäller för 1 500 mils körsträcka per år. De flesta andra tillverkare utgår från 1 000 mil per år.
Under året har Polestar lyckats öka sin försäljning i Sverige rejält tack vare prissänkningar av Polestar 2. Under årets fyra första månaden ökade försäljningen med 107 procent.
Priset på Polestar 2 tål att jämföras med nya Volvo EX30 med lilla batteriet (337 km) som kostar 4 995 kr/mån vid 1 000 mil/år. Polestar 2 är rymligare, billigare och ger längre räckvidd (540 km).