Hoppa till innehåll

Koenigsegg vinner stort pris för FreeValve

Den här helgen har det nog smällt en och annan champagnekork i Ängelholm. Koenigsegg Automotive AB och systerbolaget FreeValve AB – företagen ligger bokstavligen vägg-i-vägg med varandra – har fått en mycket fin utmärkelse. Amerikanska Popular Science Magazine har gett priset ”Grand Award Winner” för de fria ventilerna man utvecklat. Ni som följer nyhetsflödet här på […]

Den här helgen har det nog smällt en och annan champagnekork i Ängelholm. Koenigsegg Automotive AB och systerbolaget FreeValve AB – företagen ligger bokstavligen vägg-i-vägg med varandra – har fått en mycket fin utmärkelse. Amerikanska Popular Science Magazine har gett priset ”Grand Award Winner” för de fria ventilerna man utvecklat.

Ni som följer nyhetsflödet här på auto motor & sport har förstås inte missat våra artiklar om FreeValve och Koenigsegg. I våras visade Christian von Koenigsegg upp sitt officiella samarbete med biltillverkaren Qoros, på Beijing Motor Show. Qoros blir först ut med FreeValve-tekniken, som man döpt till PHEA, ”Pneumatic-Hydraulic-Electric-Actuator”.

Uttrycket fria ventiler grundar sig i att FreeValve och Koenigsegg utvecklat en teknik där man fritt kan styra ventilernas öppning, utan påverkan av en kamaxel. De ”fria ventilerna” ger många fördelar som högre toppeffekt, mindre bränsleförbrukning och lägre avgasutsläpp. Satt i massproduktion kan motorer med fria ventiler bli billigare än dagens teknik med kamaxel.

Koengisegg och FreeValves teknik kan vara ute i serieproduktion inom några år. Flera biltillverkare samarbetar och tekniken med de fria ventilerna kan snart dyka upp hos fler varumärken. Utvecklingsarbetet har pågått sedan år 2000 och amerikanska Popular Science Magazine ger FreeValve och Koenigsegg priset ”Grand Award Winner”, den finaste utmärkelsen i kategorin bilindustri.

Prismotiveringen hos Popular Science Magazine kan ni läsa i rutan nedtill på sidan. Men tidningen konstaterar att ingenjörer kämpat i ett helt sekel med att styra ventiltiderna, men nu är det äntligen dags att säga adjö till den ineffektiva kamaxeln. I bildlänkarna nedan finns det mer information om FreeValve.

 

Koenigsegg vinner stort pris för FreeValve
Amerikanska Popular Science Magazine ger Koenigsegg och systerbolaget FreeValve AB pris för sitt arbete med fria ventiler.

Popular Science Magazins prismotivering:

 

Koenigsegg FreeValve: New Life For The Gas Engine

For more than a century, the internal combustion engine has relied on the ungainly camshaft. This spinning rod with variable lobes sits atop the engine, where it opens and closes intake and exhaust valves during the combustion cycle. But the camshaft has a limited range of motion, so its control over the valves is imprecise. This is the root of engine inefficiency. In April, Swedish supercar-maker Koenigsegg debuted the world’s first camless engine—the FreeValve—on a Chinese Qoros concept car. FreeValve forgoes the camshaft for electro-hydraulic-pneumatic actuators. They attach right to intake and exhaust valves, so engineers can control combustion within each cylinder. The design gets more power—imagine a four-cylinder getting 250 horsepower, sans turbo—and greater fuel economy out of otherwise standard engines. Cams, may you rest in peace.

 

Koenigsegg vinner stort pris för FreeValve
Både Christian von Koenigsegg (till vänster) och FreeValves vd Urban Carlson är mycket hoppfulla inför samarbetet med kinesiska Qoros Auto, den första officiella kunden. Och nu har tekniken belönats av Popular Science Magazine.
Koenigsegg vinner stort pris för FreeValve
När det gäller verkningsgrad kan en bensinmotor med FreeValve-teknik jämföras med en dieselmotor. Men dieselmotorn är kanske 10.000–20.000 kronor dyrare och betydligt tyngre.
Koenigsegg vinner stort pris för FreeValve
Så här ser den ut, den ”fria ventilen”. Anslutningarna upptill är för oljetryck, lufttryck och elektronik. Foto: auto motor & sport.
Koenigsegg vinner stort pris för FreeValve
Illustrationen från FreeValve AB visar hur ventilerna sitter placerade, inuti topplocket. Lyfthöjden är helt variabel, liksom öppnings- och stängningstider. Fyra ventiler sitter i varje förbränningsrum, vilket gör att motorn vid behov kan bli tvåventilad (till exempel på låga varvtal och liten belastning).

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.