För att hålla igång förbränningsmotorn investerar Porsche i e-bränslen. Drygt en miljard kronor har investerats i det chilenska bolaget HIF Global som nu ska bygga världens största fabrik för att producera e-bränslen i Matagorda, Texas.
Stora delar av Porsches framtid präglas däremot av elektrifieringen. Till 2030 ska 80 procent av försäljningen bestå av elbilar. De resterande 20 procenten ska komma från 911:an som blir den enda modellen tillverkaren kommer att fortsätta förse med en hederlig förbränningsmotor.
Framöver kommer Macan, Cayenne och Cayman elektrifieras. Men Karl Dums, chef för e-bränslen på Porsche, menar att sportbilsikonen Porsche 911 kommer att finnas kvar med förbränningsmotor ett tag till.
– Vår strategi är i första hand att elektrifiera vårt utbud … men vi kommer förse 911:an med en förbränningsmotor så länge som möjligt, säger Karl Dums till nyhetsbyrån Reuters.