Hoppa till innehåll

Porsche 911 blir kvar ”så länge som möjligt”

Porsche är i full fart med elektrifieringen men deras sporbilsikon kommer även fortsatt att förses med en förbränningsmotor.

För att hålla igång förbränningsmotorn investerar Porsche i e-bränslen. Drygt en miljard kronor har investerats i det chilenska bolaget HIF Global som nu ska bygga världens största fabrik för att producera e-bränslen i Matagorda, Texas.

Stora delar av Porsches framtid präglas däremot av elektrifieringen. Till 2030 ska 80 procent av försäljningen bestå av elbilar. De resterande 20 procenten ska komma från 911:an som blir den enda modellen tillverkaren kommer att fortsätta förse med en hederlig förbränningsmotor.

Framöver kommer Macan, Cayenne och Cayman elektrifieras. Men Karl Dums, chef för e-bränslen på Porsche, menar att sportbilsikonen Porsche 911 kommer att finnas kvar med förbränningsmotor ett tag till.

– Vår strategi är i första hand att elektrifiera vårt utbud … men vi kommer förse 911:an med en förbränningsmotor så länge som möjligt, säger Karl Dums till nyhetsbyrån Reuters.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.