Porsche tar ett ovanligt tydligt beslut i en tid när nästan alla sportbilar elektrifieras.
En laddhybrid 911 lockar på pappret, men enligt Frank Moser, ansvarig för märkets tvådörrarsmodeller, skulle en sådan lösning förstöra det som gör 911 till en 911, enligt Motor1.
Moser säger att en laddhybrid kräver ett större batteripaket, elmotor och generator för att ge bara några kilometers eldrift.
Men 911:ans motor sitter bak, karossen är kompakt och siluetten är helig. En större bil skulle störa balansen, viktfördelningen och hela karaktären. Där går gränsen.
Läs också: PROV: Porsche 911 Carrera S – underskatta inte grunderna
Tekniska skälet bakom beslutet
Beslutet går tvärs emot tidigare uttalanden från Porsche. Redan 2018 antydde dåvarande chefsingenjören August Achleitner att 992-generationen hade förberetts för ren eldrift i korta sträckor. Men sju år senare landar Porsche i motsatsen.
Moser förklarar att tekniken helt enkelt inte får plats utan att bilen växer. Och en större 911 är inte aktuellt. Först när framtidens batterier blir mindre, lättare och mer effektiva kan idén bli aktuell igen.
För Porsche entusiaster innebär beslutet att 911 fortsätter på sin linje: förbränningsmotorer och en ny performance-hybrid utan elräckvidd.
Det gör 911 till en av få sportbilar i klassen som inte blir laddhybrid, vilket sticker ut i en tid när även lyxbilar styrs av utsläppsregler och EU-krav.