Hoppa till innehåll

Porsche 911 med hybriddrivlina är klar för produktion

Den första Porsche 911:an med hybriddrivlina kommer med raska steg. Nu har den fått sträcka på benen ordentligt och visar fina siffror på Nürburgring.

John Sempill

– För första gången i ikonens 61-åriga historia, stoppar vi in ett hybridsystem i en gatlaglig 911, säger Frank Moser, Vice President Model Line 911 och 718. 

– Den innovativa prestandahybriden gör 911:an ännu mer dynamisk. Vi har inte lämnat något åt slumpen under utvecklingen och utvärderingen av den nya 911:an, i alla väderförhållanden världen över. […] Allt som allt har våra ingenjörer och testförare fått ihop över fem miljoner kilometers körning. 

I tester på Nürburgring har Porsches kommande hybrid-911 också briljerat. Porsche-ambassadören och testföraren Jörg Bergmeister satte en tid på 7:16.934 – hela 8,7 sekunder snabbare än den motsvarande och föregående 911:an.

Tiden sattes på gatdäck och ett aerodynamik-kit med fast bakvinge.

– Den nya 911:an har blivit avsevärt snabbare på banan, säger Jörg Bergmeister. 

– Vi har mer grepp, mycket mer effekt, och responsen av prestandahybriden ger stora fördelar. 

Nya Porsche 911 med hybriddrivlina har världspremiär den 28 maj och eventet streamas i Porsches sociala kanaler. 

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se
Credits
Foto: Porsche

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.