Porsches PR-avdelning är i full gång med att skapa uppmärksamhet kring Porsches tredje elbil Cayenne Electric. Den fjärde blir för övrigt en elektrifierad 718.
PR-folket har låtit fler medier provköra prototyper. Brittiska Top Gear är lyriska efter att ha kört bilen runt en terrängbana.
Samtidigt framkommer mer och mer fakta kring Cayenne Electric, till exempel att bromsarna kan återvinna upp till 600 kW kraft.

60 mils räckvidd
Vi går också veta att Cayenne Electric byggs på PPE-plattformen som även används av Porsche Macan Electric och Audi A6 e-tron.
Grundversionen av Porsche Cayenne Electric har en räckvidd på 600 km trots en vikt på 2,7 ton. Batteriet har en kapacitet på 108 kWh netto.
Toppversionen Cayenne Turbo (som inte har någon turbo) klarar av att accelerera från 0-100 km/h under 3,0 sekunder.

Supersnabb laddning
Den stora nyheten är att batteriet kan laddas med upp till 400 kW. Att ladda från 10 till 80 procent tar mindre än 16 minuter. Det är minst sagt imponerande.
Cayenne laddar snabbare än Macan (270 kW) och Taycan (320 kW).
Den som är orolig för att packningen inte ska få plats kan vi lugna, bara frunken ensam rymmer 90 liter.
Läs även: Snart premiär för eldrivna Porsche Cayenne och Porsche 718