Porsche kallar det för ”interior of the future” – en helt ny riktning för märkets interiörer som ska sprida sig till fler modeller framöver.
Med Cayenne Electric tar sportbilstillverkaren steget mot en mer digital och flexibelt anpassningsbar kupé än någonsin tidigare.
Och det är här den mest iögonfallande nyheten kommer: mittskärmen är böjd, lite som en banan. Det är första gången Porsche visar upp en sådan lösning, där en välvd OLED-display flyter sömlöst in i mittkonsolen.
Någonting motsvarande har vi också sett i Cadillac Lyriq men inte lika ”böjd” som Porsches lösning.
Tillsammans med en digital instrumentpanel på 14,25 tum och en passagerarskärm på 14,9 tum blir det den största sammanhängande digitala ytan i en Porsche hittills.
Läs också: PROV: Porsche Cayenne E-Hybrid – välkryddad
Skärmar och digital upplevelse
Föraren får tillgång till ett helt nytt operativsystem med widgets, färgteman och möjlighet att synka hela kupéns visuella uttryck. Head-up-displayen med förstärkt verklighet visar navigering direkt på vägen framför, och passageraren kan streama video utan att störa föraren.

Komforten har också tagits ett steg längre. Det elektriskt justerbara baksätet är standard, och Porsche lanserar nya ”Mood Modes” där ljus, ljud, klimat och sätesinställningar synkas för olika stämningar – från avkoppling till sport.
Det största panoramaglastaket som Porsche någonsin monterat kan växla mellan klart, matt och halvgenomskinligt läge tack vare en elektriskt styrd kristallfilm.
En annan nyhet är ytvärme – inte bara i säten och ratt, utan även i dörrsidor och armstöd, för en jämnare och mer effektiv uppvärmning än traditionella luftsystem.

Läs också: Porsche Cayenne Electric maxar 400 – snabbare än Macan och Taycan
Oändliga valmöjligheter
Interiören blir också mer personlig än någonsin. 13 färgkombinationer, fem digitala teman och nya materialval gör att kunder kan skräddarsy kupén i detalj.
För den som vill ha en vegansk lösning erbjuds Race-Tex med klassiskt Pepita-mönster, och via Porsche Exclusive Manufaktur eller Sonderwunsch-programmet kan interiören göras helt unik.
Cayenne Electric får världspremiär senare i år. Svenska priser är ännu inte bekräftade, men modellen väntas placera sig i samma premiumsegment som dagens Cayenne, som i dag börjar på drygt 1,3 miljoner kronor.