Hoppa till innehåll
Recharge

Porsche-chefen: Vår affärsmodell fungerar inte längre

Tariffer, elbilsfiasko och Kinafallet tvingar Porsche till krisåtgärder – nu ryker nästan 2 000jobb.

Porsche befinner sig i fritt fall i Kina, elbilsförsäljningen viker och amerikanska tullar slår hårt mot premiumtillverkaren.

Nu erkänner vd Oliver Blume att företagets klassiska affärsmodell inte längre håller – och att drastiska åtgärder krävs för att rädda lönsamheten.

I ett internt mejl, avslöjat av Bloomberg, skriver Blume att ”allt detta träffar oss hårt – hårdare än många andra biltillverkare”.

Under ytan döljer sig ett omfattande sparpaket där 1 900 tjänster ska bort före 2029. Fler nedskärningar kan inte uteslutas.

Elbilsförsäljningen faller – Taycan tappar nästan hälften

Porsches globala försäljning minskade med 3 procent i fjol, innan USA:s nya tariffer ens trätt i kraft.

I Kina har situationen blivit alarmerande: minus 28 procent i fjol, och ytterligare 28 procents nedgång hittills i år.

På den svenska marknaden har Porsche ännu inte kommenterat hur förändringarna påverkar kunder eller återförsäljare, men andelen elbilar väntas minska även här.

Elbilsflaggskeppet Taycan har blivit en symbol för motgångarna. Försäljningen rasade med 49 procent under 2024 och fortsatte nedåt med 6 procent första halvåret i år.

Samtidigt ser det bättre ut för nya eldrivna Macan, som fått en stark start.

Vit Porsche Taycan parkerad utomhus i molnigt landskap
Porsche Taycan (märkets första elbil) tappar kraftigt i försäljning. Foto: Porsche

Fler bensinbilar på gång?

En eldriven Cayenne väntas presenteras inom kort, men det är fortfarande oklart om den kan vända trenden.

Tvärtom planerar Porsche nu för förbränningsmotorversioner av modeller som från början var tänkta att bli helelektriska, ett trendbrott från målet att nå 80 procent elbilsandel till 2030, som nu officiellt skrotats.

Boxster och Cayman i nuvarande generation kommer att läggas ned i oktober, och ersättarna blir helt eldrivna, men inte förrän 2026.

USA växer men priserna stiger

Nordamerika är fortsatt Porsches största marknad, med en försäljningsökning på 10 procent första halvåret 2025.

Men ”marknadsförhållanden” har lett till nya prisökningar (upp till 3,6 procent) som kan påverka försäljningen av mer voluminösa modeller som Macan och Cayenne.

Ett helt nytt bensindrivet suv-koncept under Cayenne diskuteras, men lansering är inte aktuell förrän tidigast 2030.

Planerna på en sjusitsig eldriven suv har heller inte fått något produktionsdatum – delvis på grund av ”lägre än väntad efterfrågan”.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Porsche

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.